Zabawa umysłu – działanie, które wprawia nas w zakłopotanie

Nasz umysł lubi bawić się z nami w gry na swoich warunkach. Bardzo często ma to silny związek z naszym myśleniem i zanim się zorientujemy, to już działamy na zasadach gry naszego umysłu. Dowiedz się, w jakich sytuacjach stajemy się ofiarą własnej gry, przez co wprowadzamy się w niemałe zakłopotanie.

Efekt niskiej piłki

Jest to technika manipulacji, która najczęściej jest stosowana przy zakupach. Polega ona na proponowaniu wyjątkowej oferty, rabatu lub zniżki, aby zachęcić konsumentów do kupna. Następnie jednak pewne zasady się zmieniają i dana osoba musi zapłacić więcej. Efekt niskiej piłki sprawia jednak, że dana osoba dalej decyduje się na zakup, skoro już wcześniej była chętna.

Efekt kontrastu

Podobają nam się przedmioty lub ludzie, jeśli posiadamy pewien kontrast i możemy porównać do czegoś innego. Na przykład znajdujesz się w sklepie i masz do wyboru trzy podobne produkty, które nie są najlepszej jakości. Zdecydujesz się jednak na ten, który najlepiej wypada na tle pozostałych dwóch, mimo że w innym kontraście nie zwróciłbyś na ten produkt uwagi.

Efekt doktora Foxa

Ten efekt opisuje, jak ludzie są skłonni przekonać się do czyjejś wypowiedzi, jeśli tylko zawiera wiele ekspresji. Większość ludzi nie ocenia słów pod kątem merytorycznym, a bardziej zwracają uwagę na emocje i ekspresyjność. Za przykład weźmy spotkanie w pracy, na którym musisz wygłosić przemówienie. Ostatecznie nie ma znaczenia, co będziesz mówić, ważne jest natomiast aby włożyć w to wiele emocji, a każdy i tak zgodzi się z twoimi słowami.

Prawo Yerkesa – Dodsona

To prawo przedstawia efektywność i zmotywowanie proporcjonalnie do trudności/łatwości zadania. Im zadanie jest trudniejsze, tym nasza efektywność będzie z czasem spadała. Jeśli jednak zadanie jest łatwe, to nasze chęci do pracy będą z czasem rosły. Prawo to jest równie silnie związane z potęgą motywacji. Im bardziej jesteśmy zaślepieni celem, tym szybciej stracimy motywację, przez co możemy przegrać.

Efekt pytania

Jest to kolejny sposób manipulacji, który często jest stosowany podczas zakupów. Polega on na zadawaniu prywatnych, ale również mało znaczących pytań, aby zmniejszyć dystans między konsumentem a sprzedawcą. Bardzo często wtedy słyszymy pytanie na temat zdrowia, spędzonych wakacji czy planów na weekend. To powoduje, że pojawia się mała więź, która sprawia, że łatwiej zgodzimy się na zakup.

Efekt Marksa i Irwina

Polega na przypisywaniu sobie większego prawdopodobieństwa na pozytywne wydarzenia i ignorujemy możliwość wystąpienia problemów. Osoby pod wpływem tego efektu nie potrafią wyważyć równowagi między pozytywnym a negatywnym myśleniem. Efekt ten można zauważyć u osób, które na przykład nie odkładają żadnych pieniędzy na czarną godzinę, bo uważają, że nic takiego ich nie spotka.

Udostępnij: