Czy nasza egzystencja jest programem? Niewarygodne teorie

W dzisiejszym świecie, gdzie technologia rozwija się w zawrotnym tempie, coraz częściej zastanawiamy się nad naturą naszej rzeczywistości. Czy to, co widzimy, dotykamy i czujemy, jest rzeczywistością, czy może jedynie wyrafinowaną iluzją?

Wirtualna rzeczywistość: Czy nasza egzystencja jest programem? Odkryj niewiarygodne teorie

Elon Musk, znany przedsiębiorca i filantrop, podzielił się swoimi przemyśleniami na ten temat, sugerując, że nasza rzeczywistość może być jedynie częścią olbrzymiej symulacji. Ta hipoteza przyciągnęła uwagę naukowców na całym świecie, w tym badacza z Uniwersytetu w Portsmouth, który postanowił zbadać możliwość istnienia symulowanej rzeczywistości.

Ale co to właściwie oznacza dla naszej egzystencji? Czy jesteśmy jedynie kodem w cyfrowym świecie, sterowanym przez nieznane siły? Czy nasze życie, marzenia i pragnienia są programowane wewnątrz jakiegoś potężnego komputera? W naszym najnowszym artykule zabierzemy Cię w fascynującą podróż przez świat teorii symulowanej rzeczywistości.

Życie to tylko symulacja

Elon Musk przekonywał w jednej z wypowiedzi dla The Guardian, że szansa na to, iż żyjemy w "rzeczywistości podstawowej", czyli fizycznym wszechświecie, wynosi miliardy do jednego. W odpowiedzi na tę szeroko dyskutowaną teorię, Uniwersytet w Portsmouth podjął się śmiałego eksperymentu. Jeden z jego fizyków, dr Melvin Vopson, postanowił zbadać, czy nowe prawo fizyki może potwierdzić hipotezę symulowanego wszechświata.

Hipoteza symulowanego wszechświata kwestionuje nasze podstawowe przekonania o rzeczywistości. Zakłada, że to, co doświadczamy, może być jedynie sztuczną konstrukcją, podobnie jak postacie w zaawansowanej symulacji komputerowej. W obliczu tych teorii, które zdają się wibrować na granicy naszej percepcji, pojawia się fascynujące pytanie: czy rzeczywiście jesteśmy realnymi istotami czy jedynie częścią zaawansowanego algorytmu?

Teoria o symulowanym wszechświecie nie jest jedynie domeną wybitnych umysłów jak Elon Musk, ale także zdobywa uznanie w naukowej dziedzinie zwaną fizyką informacji. Ta gałąź nauki sugeruje, że rzeczywistość fizyczna składa się fundamentalnie z informacji. Dr Melvin Vopson, znany naukowiec, opublikował wcześniej badania, które sugerują, że informacja ma masę, a wszystkie cząstki elementarne, czyli najmniejsze znane składniki wszechświata, przechowują informacje o sobie, analogicznie do ludzkiego DNA.

W fascynujący sposób, w 2022 roku dr Vopson odkrył nowe prawo fizyki, które może przewidzieć mutacje genetyczne w organizmach, włączając w to wirusy, oraz pomóc w ocenie ich potencjalnych konsekwencji. To odkrycie oparte jest na drugiej zasadzie termodynamiki, która mówi, że entropia, czyli miara nieporządku w izolowanym układzie, może jedynie wzrastać lub pozostawać na tym samym poziomie.

Te rewolucyjne ustalenia podsycają naszą ciekawość i prowokują nasze myśli, kierując nas ku głębszym zrozumieniom naszej egzystencji. Czy jesteśmy jedynie cyfrowymi obiektami w skomplikowanym programie czy też prawdziwymi bytami w fizycznym świecie? Ta pytająca natura nauki prowadzi nas ku odważnym nowym horyzontom, zachęcając nas do zastanowienia się nad naszym istnieniem w kontekście symulowanej rzeczywistości.

Czy to jest możliwe?

Dr. Vopson, mając początkowo oczekiwania, że entropia w systemach informatycznych będzie rosła wraz z upływem czasu, zaskoczony był, gdy zauważył, że entropia pozostaje stała lub wręcz maleje w miarę ewolucji tych systemów. To odkrycie doprowadziło go do ustanowienia drugiego prawa dynamiki informacji, znanej jako infodynamika. Ta nowa teoria może mieć znaczący wpływ na badania genetyczne i teorię ewolucji, otwierając przed nami fascynujące możliwości w zrozumieniu ewolucji życia i skomplikowanych struktur genetycznych.

Jego najnowsze badanie, opublikowane w AIP Advances, rzuca światło na naukowe implikacje nowego prawa dla różnorodnych układów fizycznych i środowisk, obejmujących dziedziny takie jak fizyka biologiczna, atomowa i kosmologia. To odkrycie stwarza możliwości głębszego zrozumienia fundamentalnych aspektów tych dziedzin, przynosząc nowe spojrzenie na naszą wiedzę o strukturze i ewolucji świata fizycznego.

Wiedziałem wtedy, że to odkrycie ma dalekosiężne implikacje w różnych dyscyplinach naukowych. Chciałem przetestować to prawo i sprawdzić, czy może ono dodatkowo wesprzeć hipotezę symulacji, przenosząc ją ze sfery filozoficznej do głównego nurtu nauki” - mówił

Według Vopsona, elektrony w atomach wieloelektronowych układają się w sposób, który minimalizuje ich entropię informacyjną, co przynosi nowe spojrzenie na fizykę atomową oraz stabilność chemiczną związków. Ponadto, jego badania sugerują, że artykuł ten może rzucić światło na powszechność symetrii we wszechświecie, odkrywając głębsze związki między strukturą materii a fundamentalnymi prawami fizyki.

Zasady symetrii odgrywają ważną rolę w odniesieniu do praw natury, ale jak dotąd nie wyjaśniono, dlaczego tak się dzieje. Moje odkrycia pokazują, że wysoka symetria odpowiada najniższemu stanowi entropii informacyjnej, co potencjalnie wyjaśnia skłonność natury do tego.”

Zdaniem Vopsona, takie podejście, które polega na usuwaniu nadmiaru informacji, przypomina proces usuwania lub kompresowania niepotrzebnego kodu przez komputer w celu zaoszczędzenia miejsca na dysku i optymalizacji zużycia energii. W rezultacie potwierdza to przekonanie, że nasza rzeczywistość może być symulacją! Jednakże, aby zweryfikować tę hipotezę, konieczne są badania empiryczne. Pozostaje pytanie – czy jesteśmy naprawdę gotowi na poznanie prawdy?