Przełom w polskiej nauce: Rewolucyjna metoda wykrywania raka!

Przełom w polskiej nauce: Rewolucyjna metoda wykrywania raka!

W erze dynamicznego rozwoju technologii i pogłębiającej się wiedzy medycznej, kluczowym czynnikiem w walce z rakiem jest jego wczesna diagnoza. Odkrywanie nowotworów na początkowym etapie znacząco zwiększa szanse na skuteczne leczenie i przeżycie pacjenta. Konwencjonalne metody diagnozy często wymagają od pacjentów długotrwałego oczekiwania na wyniki, co niesie ze sobą dodatkowy stres i niepewność. Dlatego wiadomość o postępach w tej dziedzinie stanowi istotną nadzieję, zwłaszcza gdy za tymi osiągnięciami stoi polska społeczność naukowa.

Odkrycie naukowców

Ostatnio grupa polskich naukowców ogłosiła przełomowe odkrycie, które może odmienić proces diagnozy nowotworów.

Dzięki ich badaniom, czas oczekiwania na wyniki został znacznie skrócony - z tygodni do zaledwie kilku dni. Ta rewolucyjna zmiana nie tylko przynosi ulgę pacjentom, ale także stanowi ogromne ułatwienie dla całego systemu zdrowia. Dzięki szybszym diagnozom, lekarze i personel medyczny mogą działać sprawniej, co przekłada się na bardziej efektywną opiekę nad pacjentami i możliwość szybszego podjęcia odpowiedniego leczenia. To odkrycie ma potencjał, by zmienić oblicze medycyny, przynosząc nadzieję na szybsze reakcje i skuteczniejsze leczenie dla osób zmagających się z nowotworami.

Komórki nowotworowe mają inne właściwości mechaniczne niż zdrowe komórki. Zmiany we właściwościach mechanicznych komórek są jednymi z najwcześniejszych oznak rozwoju nowotworu” - piszą badacze z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN

Procedura pomiarowa

Do tej pory jedną z głównych przeszkód w zastosowaniu mechaniki w diagnostyce nowotworów był brak wystandaryzowanej procedury pomiarowej, która gwarantowałaby powtarzalność i wiarygodność wyników. Dzięki europejskiej współpracy naukowej, z udziałem Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie, przeszkoda ta została usunięta”– komunikat prasowy

Zmiany mechaniczne w komórkach

Naukowcy przeprowadzili badania mające na celu znalezienie szybkiej metody identyfikowania mechanicznych zmian w komórkach. Odkrycie to może mieć ogromne znaczenie dla skuteczniejszej diagnostyki raka, dając nadzieję na ratowanie życia setkom tysięcy ludzi.

Gdybyśmy dysponowali powtarzalną procedurą pomiarową, przy pomocy odpowiedniego sprzętu laboratoryjnego moglibyśmy szybko wykryć nieprawidłowości we właściwościach mechanicznych komórek, silnie wskazując na możliwość rozwoju zmian nowotworowych w organizmie pacjenta” - powiedziała prof. Małgorzata Lekka

Dodała, że głównym wyzwaniem, które ograniczało dotychczasowy rozwój metody służącej do diagnozowania nowotworów w jej zespole, nie był koszt sprzętu, lecz brak odpowiedniej procedury pomiarowej. Innymi słowy, wyniki uzyskiwane w różnych laboratoriach, przy użyciu aparatury różnych producentów, na różnie przygotowanych próbkach, nie były wystarczająco powtarzalne. To uniemożliwiało podjęcie odpowiedzialnych decyzji dotyczących dalszego postępowania medycznego na ich podstawie.

Nowa metoda

Zespół badawczy opracował innowacyjną i standaryzowaną technikę, która obejmuje przygotowanie próbek, kalibrację sprzętu oraz analizę uzyskanych danych. Ta nowatorska metoda diagnostyki okazała się być bardziej precyzyjna w porównaniu z tradycyjnymi metodami optycznymi.

Zmiany właściwości mechanicznych komórek zachodzą wcześniej niż zmiany optyczne w nowotworze, dlatego proponowana metoda umożliwi wykrywanie choroby z większym wyprzedzeniem niż dotychczas. Zastosowanie ustandaryzowanych procedur pomiarowych wraz z automatyczną rejestracją i analizą danych pozwoli na wykonanie badania w krótszym czasie. Zamiast czekać kilka tygodni na wynik, pacjent będzie mógł go otrzymać już po kilku dniach” - poinformowali naukowcy