Nauka, która zapomina o tym, ...
Nauka, która zapomina o tym, że jest rzadkim i cudownym kwiatem wyrosłym na glebie misterium; która zapomina, że sama jest misterium - zlewa się razem z najpodlejszym fantazjowaniem.
Nauka kończy się tam, gdzie znika związek konieczny.
(...) wszystko w życiu jest po coś. I każde 'coś' może nas wiele nauczyć.
Zwyczaj jest najbardziej skutecznym nauczycielem.
Niedziwienie się niczemu to oznaka głupoty, a nie mądrości.
Całkiem możliwe, że po dziś dzień myśli obracają się wokół tej jednej, która ciągle jeszcze nikomu nie przyszła do głowy. Być może wszystko zależy od tego, czy ktoś wreszcie na nią wpadnie. Ale to wcale nie jest takie pewne.
Dobry wychowawca, który nie wtłacza, a
wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata,
a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda,
a zapytuje, przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.
Nigdy nikomu, ani na żądanie, ani na prośby niczyje, nie podam trucizny.
Quae nocent, docentto, co szkodzi, uczy.
Kolana - a nie rozum, albo pióro dają owoc w pracy, kazaniach. książkach.
Nauka jest sprawą wielkich. Maluczkim dostają się nauczki.