Wiedza nie ma właściciela.
Wiedza nie ma właściciela.
Dobry wychowawca, który nie wtłacza, a
wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata,
a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda,
a zapytuje, przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.
Mądrość jest umiejętnością korzystania z doświadczenia swego i cudzego. Zaznawszy raz goryczy pobłądzenia, całą siłę powinniśmy zużytkować na to, aby nie popadać w błąd, niosący z sobą cierpienie.
Człowiek jest zwierzęciem mimetycznym, przenikniętym pasją naśladowania, która wpływa m.in. na procesy uczenia się. Mimetyzm ten nie oznacza jednak bezmyślnego naśladowania, lecz kreatywne kopiowanie „z błędami”. W efekcie proces rozprzestrzenia się inwencji, od którego skuteczności zależy, czy stanie się on innowacją, czyli faktem społecznym,
ma charakter twórczy.
Doświadczenie jest nauczycielem ignorantów.
Kompilator to autor książek z cudzych cytatów. Aforysta to autor cytatów dla cudzych książek.
Człowiek mądry więcej uczy się od swoich wrogów, niż głupiec od przyjaciół.
A teacher who is impatient for his pupils is only humannauczyciel, który nie ma cierpliwości dla swoich uczniówjest tylko człowiekiem.
Dwa półgłówki to nie to samo, co jeden z głową.
Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem.
Doświadczenie nas uczy, że zawsze kto inny umiera.