Problemy z zaśnięciem, słaba jakość snu i bezsenne noce negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu. Już jedna nieprzespana noc może spowodować problemy w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj najlepsze sposoby na zdrowy sen. Dzięki nim lepiej się wyśpisz!

Jak sen wpływa na nasze zdrowie?

Problemy z zaśnięciem i zła jakość snu, negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu i powodują problemy w codziennym funkcjonowaniu. Nawet jedna nieprzespana noc wystarczy, abyśmy byli zmęczeni, rozdrażnieni i rozkojarzeni. Zbyt mała ilość snu może prowadzić do problemów z uwagą, koncentracją i pamięcią, a nawet powstawania zaburzeń nastroju, lękowych, depresji. Zaburzenia snu mogą wywołać także choroby układu oddechowego, krążenia, pokarmowego i odpornościowego.

Co wpływa na dobry sen?

Na jakość i długość snu wpływa wiele czynników. Nie tylko nasz wiek, codzienna aktywności i kwestie zdrowotne mają znaczenie. Ważna jest także odpowiednia temperatura w sypialni, pozycja w której śpimy, a nawet rodzaj pościeli i piżamy. Dowiedz się, co jeszcze wpływa na dobry sen.

Sposoby na zdrowy sen

Najlepsze pozycje do snu

Na dobrą jakość snu wpływa odpowiednia pozycja, jaką przyjmujemy w łóżku. Wybierz taką, która jest dla Ciebie najwygodniejsza, a zarazem zapewni optymalny wypoczynek i sprawi, że rano wstaniesz pełen energii. Statystycznie najlepsza pozycja do spania to spanie na boku. Z kolei spanie na plecach to pozycja uznawana za jedną z najzdrowszych. Polecana jest przez lekarzy i fizjoterapeutów. Powinniśmy za to unikać spania na brzuchu. Taka pozycja niekorzystnie wpływa na szyję i powoduje ucisk narządów wewnętrznych. Przez nią rano jesteśmy bardziej zmęczeni i pozbawieni energii.

Rodzaj pościeli i piżamy

Na jakość snu wpływa także rodzaj pościeli i piżamy, w jakiej śpimy. Jeśli wybierasz piżamę, postaw na naturalne tkaniny, takie jak len i bawełna. Unikaj sztucznych materiałów, ponieważ przez nie się pocisz i przegrzewasz. Zwróć uwagę na materiał z jakiego wykonana jest pościel, w której śpisz. Stawiaj na pościele z bawełny, flaneli lub satyny, które odprowadzają wilgoć, zapewniają ciepło i są przyjemne w dotyku.

Odpowiednia temperatura w sypialni

Jaka jest optymalna temperatura do spania? Według ekspertów wynosi 18-20 stopni Celsjusza. Jeśli w naszej sypialny panuje wyższa temperatura, może to zakłócić nasz sen. Powoduje to wysuszenie śluzówki nosa i gardła, sprawia, że w nocy mamy większe pragnienie i ciężko nam oddychać. Przegrzewanie się powoduje, że śpimy krócej i gorzej.

Wietrzenie mieszkania przed snem

Wietrzenie mieszkania to bardzo ważna czynność, którą powinniśmy wykonywać każdego dnia,

niezależnie od pory roku, zarówno latem, jak i zimą. Wietrzenie przed snem zapewnia dobry i spokojny sen. Powoduje odpowiedni przepływ powietrza w zamkniętych pomieszczeniach. Pomaga usuwać nieprzyjemne zapachy, zanieczyszczenia, drobnoustroje, bakterie i grzyby. Oprócz tego dzięki temu utrzymamy odpowiednią temperaturę i wilgotność powietrza.

DZ

Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img