Od września 2025 nowe przedmioty w polskich szkołach

Minister Edukacji, Barbara Nowacka, podpisała projekty rozporządzeń wprowadzających do programu nauczania dwa nowe przedmioty: edukację obywatelską oraz edukację zdrowotną. Zmiany te wejdą w życie od 1 września 2025 roku. ​

Edukacja obywatelska

Głównym celem edukacji obywatelskiej jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym. Przedmiot ten ma na celu kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia tożsamości narodowej oraz odpowiedzialności za wspólnotę. Dodatkowo, program ma promować otwartość, szacunek, empatię i solidarność.

Edukacja zdrowotna

Edukacja zdrowotna, która zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Będzie realizowana w szkołach podstawowych (klasy IV–VIII) oraz ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe I stopnia. Głównym celem tego przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie dbania o zdrowie przez całe życie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. ​

Zmiany w organizacji lekcji religii i etyki

Oprócz wprowadzenia nowych przedmiotów, Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza zmiany w organizacji lekcji religii i etyki. Od 1 września 2025 roku, oba przedmioty będą realizowane w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Zajęcia te będą umieszczane na początku lub na końcu planu zajęć, aby uczniowie nieuczestniczący w nich nie musieli spędzać czasu na świetlicy lub czekać na kolejne lekcje. ​

Zdjęcie Od września 2025 nowe przedmioty w polskich szkołach #1

Reakcje na zmiany

Zmiany w organizacji lekcji religii wywołały sprzeciw środowisk kościelnych. Prezydium Konferencji Episkopatu Polski oraz Polska Rada Ekumeniczna zgłosiły zastrzeżenia, a I Prezes Sądu Najwyższego skierowała sprawę do Trybunału Konstytucyjnego. Jednak Ministerstwo Edukacji podtrzymuje swoje stanowisko, podkreślając, że rozporządzenie zostało wydane zgodnie z prawem i nadal pozostaje w mocy. ​

Co to oznacza dla uczniów i rodziców?

Wprowadzenie nowych przedmiotów ma na celu lepsze przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie oraz dbania o własne zdrowie. Zmiany w organizacji lekcji religii i etyki mają na celu dostosowanie planu zajęć do potrzeb uczniów, aby uniknąć przerw w planie lekcji dla tych, którzy nie uczestniczą w tych zajęciach.

Udostępnij: