Rewolucyjne zmiany w segregacji śmieci mają nastąpić już w 2025 roku. Nowe przepisy mają dotyczyć także segregacji ubrań oraz odpadów remontowych. Co dokładnie się zmieni? Jakich zasad będziemy musieli przestrzegać?
Zbliżające się zmiany w zasadach segregacji odpadów, planowane na 2025 rok, wywołują wiele dyskusji. Jedną z najbardziej odczuwalnych dla portfeli zmian będzie wprowadzenie kaucji za butelki, które będzie trzeba uiścić podczas zakupu napojów. Oprócz tego, nowe przepisy będą dotyczyć również segregacji ubrań oraz odpadów remontowych.
Wprowadzenie systemu kaucyjnego
Od stycznia 2025 roku nowe przepisy dotyczące kaucji za opakowania butelek i puszek z napojami wejdą w życie.
Klienci będą musieli zapłacić kaucję przy zakupie, która będzie wynosić 50 groszy dla butelek plastikowych do 3 litrów i metalowych puszek do 1 litra oraz złotówkę za szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra.
ZOBACZ TAKŻE: Wojsko w polskich szkołach?! To zacznie sie już w maju?
Kaucję będzie można odzyskać, zwracając puste opakowania do sklepu, niezależnie od posiadania paragonu.
Duże sklepy o powierzchni 200 mkw będą zobowiązane do przyjmowania opakowań i zwracania kaucji. W nich również pojawią się butelkomaty. Mniejsze punkty będą mogły samodzielnie zdecydować, czy chcą przystąpić do systemu.
Planowane jest również wprowadzenie zwrotu opakowań po mleku i produktach mlecznych od 2026 roku. Te zmiany mają na celu zwiększenie efektywności recyklingu i ograniczenie ilości odpadów.
Segregacja ubrań
Od stycznia 2025 roku gminy będą musiały zapewnić oddzielne kontenery na zużyte ubrania i tekstylia.
Ta zmiana wynika z unijnej dyrektywy, która ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu odzieży.
Średnio każdy mieszkaniec krajów Unii Europejskiej kupuje rocznie 26 kg nowych ubrań i wyrzuca 11 kg. Poprzez ponowne wykorzystanie ubrań, które już nie są potrzebne, planuje się zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko, jakie generuje przemysł odzieżowy.
Przygotowania do wprowadzenia kontenerów na tekstylia już trwają, a wkrótce mają pojawić się konkretne informacje, jak będzie to wyglądać w poszczególnych gminach.
Segregacja odpadów budowlanych
Nadchodzące zmiany mają również dotyczyć odpadów budowlanych i remontowych, będą one musiały być poddane segregacji.
Deweloperzy, firmy budowlane i remontowe będą zobowiązane do dzielenia odpadów na 6 frakcji.
Oznacza to, że śmieci powstałe podczas prac budowlanych będą musiały być gromadzone oddzielnie w kontenerach przeznaczonych na drewno, metal, szkło, gips, tworzywa sztuczne oraz materiały mineralne, ceramiczne i kamienne.
Obowiązek segregacji spoczywać będzie na wykonawcach prac budowlanych, którzy będą mogli zlecić zbiórkę odpadów zewnętrznej firmie. Osoby przeprowadzające remonty we własnym zakresie będą mogły zamówić specjalne kontenery na odpady budowlane.