Każdy z nas może stanąć twarzą w twarz z trudnymi kryzysami życiowymi. Według definicji kryzys osobisty to czyjaś indywidualna reakcja na zdarzenie lub doświadczenie w życiu, z którym trudno sobie poradzić. Może dotyczyć m.in. rozpadu związku lub trudności w relacjach, utraty (ukochanej osoby, pracy, domu), problemów zdrowotnych, wypadku, traumy po klęsce żywiołowej lub przemocy i innych sytuacji.Są jednak sposoby na to, aby podnieść się, a nawet wyjść silniejszym z nawet najbardziej bolesnych i trudnych momentów w życiu.

Co należy zrobić po upadku? To, co robią dzieci: podnieść się.
Aldous Huxley

Trudno nie zgodzić się z przytoczonym stwierdzeniem angielskiego pisarza. Jednak ta oczywista prawda jest bardzo trudna w realizacji, kiedy musimy zmierzyć się z porażką, rozczarowaniem czy bolesną utratą. Pamiętajmy, że podniesienie się po upadku nie jest jednoznaczne z lekceważeniem czy udawaniem, że nic się nie stało. Istotą radzenia sobie z trudnymi sytuacjami jest przejście procesu często porównywanego z żałobą.

W zależności od utraty i bólu z jakim musimy się zmierzyć może on trwać dni, tygodnie, miesiące, a nawet lata. Warto poświęcić czas, aby tego doświadczyć i wrócić do pełni sił fizycznych oraz psychicznych. Jest to bardzo osobisty i indywidualny proces, który pozwala uwolnić emocje, pomaga odnaleźć się w nowej sytuacji i zaakceptować ją.

POZNAJ SPOSOBY NA ŻYCIOWY KRYZYS

1. Zatroszcz się o zdrowie i swoją przestrzeń.

W chwilach smutku często zapominamy o swoim zdrowiu. Popadając w marazm nie zwracamy uwagi na to, co i kiedy spożywamy lub jak wyglądamy. Trudności w zasypianiu, niechęć do ludzi, bóle głowy i ogólne osłabienie mogą towarzyszyć załamaniu. Przedłużanie tego stanu może pogłębiać złe samopoczucie oraz prowadzić do chorób, takich jak depresja czy anemia. W miarę możliwości odżywiaj prawidłowo swój organizm, pij dużo wody, codziennie pościel łózko, wyjdź na krótki spacer, wywietrz mieszkanie. To proste czynności, które stanowią podstawę higienicznego trybu życia. Ich zachowanie doda ciału witalności i sił na walkę z trudnymi emocjami. W miarę upływu czasu dodawaj do tej listy ćwiczenia fizyczne, powrót do pracy i spotkania towarzyskie.

2. Rutyna na ratunek.

Wyznacz sobie cele, którym musisz podołać każdego dnia, aby nie uciekać od rzeczywistości. Mogą to być zakupy w lokalnym sklepie, telefon do przyjaciółki, zadanie związane z pracą, przeczytanie prasówki czy nauka słówek języka obcego. Dobrze, aby zadania, które sobie wyznaczysz były różnorodne. Kilka stałych punktów dnia będzie mobilizacją do walki o powrót do życia w harmonii.

3. Regularnie redukuj stres i napięcie.

Znajdź swój sposób na zniwelowanie uczucia napięcia i pozbycia się mętliku ciemnych myśli. Joga, bieganie, spacery wśród zieleni, pływanie, masaż...ile osób tyle możliwości. Staraj się praktykować zajęcia, które przynoszą ci odprężenie co najmniej 3 razy w tygodniu.

4. Nie pozbawiaj się drobnych przyjemności.

Przygotuj listę rzeczy, które sprawiają ci przyjemność. Chociaż raz w tygodniu pozwól sobie na realizację któregoś z punktów. Pomoże to zredukować stłumione napięcie, ale także pokaże, że życie toczy się dalej i wciąż można w nim odkrywać małe radości. Mimo rozczarowania czy bolesnej utraty, masaż wciąż odpręża twoje ciało, relaksująca kąpiel uspokaja, a muzyka koi zmysły.

5. Bądź w kontakcie z ludźmi.

Chociaż cierpienie może zabierać chęci do spotkań towarzyskich, nie pozwól sobie na długotrwałe odosobnienie. Dzwoń do przyjaciół i rodziny, od czasu do czasu wyjdź na spacer czy kawę w towarzystwie bliskiej osoby, przy której nie obawiasz się o wahania nastroju czy uronienie łzy. Rozmowy z ludźmi pomogą ci dostrzec na nowo rzeczywistość i życie, które toczy się dalej, pomimo twojego osobistego kryzysu. Wbrew pozorom odkryjesz, że czas nie zatrzymał się w miejscu. Niczym w piosence Skeeter Davis The End of the World, w której piosenkarka dziwi się, że słońce wciąż świeci, ptaki śpiewają, a jej serce wciąż bije, chociaż świat się skończył, kiedy porzucił ją ukochany.

6. Trudne doświadczenia to najlepsze lekcje w życiu.

Trzeba się nauczyć ponosić porażki. Nie można stworzyć nic nowego, jeżeli nie potrafi się akceptować pomyłek. Knight Charles

Z każdej trudnej sytuacji, można wyciągnąć wnioski na przyszłość. Warto przeanalizować to co zaszło zadając sobie pytania: na co nie zwracałem wystarczającej uwagi? Co mogłem zrobić lepiej? Które decyzje były pochopne, a które niezgodne z moimi wartościami? Czego dowiedziałem się o sobie przeżywając to doświadczenie?

7. Nie bój się poprosić o pomoc.

Sukces odnoszą ci, do których wyciągnięto pomocną dłoń.
Malcolm Gladwell

Jeżeli czujesz, że kryzys się przedłuża, uniemożliwia zdrowe funkcjonowanie i pójście o krok dalej, warto zwierzyć się bliskiej osobie i poprosić o pomoc w trudnych momentach czy czynnościach do wykonania. Ukrywanie smutku pod maską tylko wzmaga uczucie przygnębienia. Można też skorzystać z grup wsparcia lub pomocy psychologicznej. Wsparcie specjalisty jest pozbawione oceniania, a polega na redukowaniu stresu i wzmocnieniu umiejętności osoby w kryzysie do radzenia sobie z trudną sytuacja, na polu emocjonalnym, psychicznym i materialnym.

+
Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img