Zmienia twoją opinię i poglądy – na czym polega efekt przesypiania?

Każdy doskonale wie, na czym polega perswazja, ale czy wiesz, że może ona zacząć działać po pewnym czasie? Co więcej, duża ilość osób ulega takiej próbie zmiany naszej opinii. Na czym polega ten rodzaj perswazji i jak wpływa na nasze myślenie?

Efekt przesypiania

Na czym polega ten efekt? Działa on w pewnym odstępie czasowym. Zwykła perswazja działa w tym samym momencie, w którym jest użyta. Oczywiście przeważnie opieramy się argumentom, które mają na celu zmienić naszą opinię, ale czasami zdarza się, że chwilowo im się poddamy. Nie jest to jednak trwałe i po czasie wracamy do swojego własnego zdania na ten temat.

W przypadku efektu przesypiania wszystko dzieje się na odwrót. Argumenty zupełnie do nas nie trafiają, jednak po czasie zaczynamy zastanawiać się nad nimi i powoli się przekonujemy do innej opinii. Jest to długotrwały efekt z racji tego, że zapominamy, kto nam tę informację przekazał i przyjmujemy ją jako naszą własną.

Jak długo trwa ten typ perswazji?

Wszystko zależy on naszego umysłu. Działa to w identyczny sposób jak nauka. Im dłużej o czymś myślimy i sobie powtarzamy, tym dłużej pozostanie to w naszej pamięci. Ludzie mają w zwyczaju analizować i zapoznawać się z kwestiami, które kreują naszą opinię.

Przede wszystkim odbieramy dany komunikat i usiłujemy go zrozumieć. Zaczynamy o nim rozmyślać i zapamiętywać. Następnie porównujemy tę informację do opinii innych, a więc rozmawiamy na temat przekazanego nam komunikatu, co jeszcze bardziej pozostaje w naszej pamięci.

Sposób przekazu

Ten rodzaj perswazji ma też swój proces, w którym będzie działał. Jedynie po spełnieniu kilku warunków zacznie pojawiać się z opóźnieniem. Jakie są to warunki?

Postawa – wiarygodność i pewność siebie są rzeczami, które nie są bezpośrednio powiązane z komunikatem, ale mają wpływ na analizę całej sytuacji przez drugiego człowieka.

Analiza – przemyślenie komunikatu jest bardzo ważne, aby powstał efekt przesypiania. Nie ma znaczenia czy komunikat został przekazany w formie wiadomości elektronicznej, czy mówionej. Ważne jest jednak, aby przekazać ją tak, aby zmusić odbiorcę do analizy.

Zaprzeczenie – odbiorca zaraz po usłyszeniu komunikatu powinien usłyszeć sprzeczną z nim informację. Wszystko po to, aby dać mu porównanie i powód do analizy.

Efekt przesypiania – zaczyna pojawiać się opóźniona perswazja, która polega na stopniowym zapominaniu o usłyszanym zaprzeczeniu i skupieniu się na głównym komunikacie. Z czasem odbiorca również zapomina, kto przekazał mu taką informację.

Przykładowo: dziennikarz w telewizji podaje różnego rodzaju informacje, a na koniec dodaje, że pochodzą one z niepewnego źródła. Początkowo zwracamy uwagę na to końcowe zdanie, ale z czasem o nim zapominamy i skupiamy się na głównym komunikacie.

Zastosowanie

Z perswazją bardzo często mamy do czynienia w reklamach. Mimo że wydaje nam się, że nie mają na nas wpływu, to w rzeczywistości doskonale stymulują naszą pamięć, aby dokładnie kojarzyć dany produkt.

Pewnie zauważyłeś, że jeden produkt prezentowany jest przez taką samą postać. Dlaczego? Nasz mózg zaczyna utożsamiać produkt z konkretną osobą, a jeśli by się to zmieniło, to wszystko traci dla nas wiarygodność.

Co sądzicie o tym rodzaju perswazji?

+
Udostępnij: