Rozwiązywanie konfliktów – asertywne sposoby na porozumienie

Emocjonalne podejście do rozmowy potrafi doprowadzić do wielu niechcianych konfliktów. Asertywność natomiast pozwala na wyjaśnienie swojego stanowiska, okazanie zrozumienia, ale jednocześnie pozostanie przy swojej decyzji. Dzięki temu jesteśmy w stanie załagodzić wiele konfliktów oraz dojść do porozumienia. W jaki sposób można to osiągnąć?

Rozmawiaj o konkretach

Bardzo często wyrażając swoje zmartwienia lub niezadowolenie zaczynamy od ogólnych określeń. Naszą wypowiedź rozpoczynamy przeważnie od „Zawsze...” lub „Nigdy...”. W ten sposób jednak generalizujemy zachowanie danej osoby, co doprowadza do reakcji obronnej z jej strony. Warto zatem rozpocząć rozmowę od przedstawienia konkretnych wydarzeń, które doprowadziły do tego, że czujemy się niezadowoleni.

 

Nie atakuj, mów o swoich emocjach

W konflikcie zdarza nam się atakować swojego rozmówcę poprzez używanie mocnych słów. To natomiast bardzo często doprowadza do pogorszenia komunikacji. Zamiast wymieniać jaka dana osoba jest, skup się na przekazaniu swoich emocji. Zaznacz, jak się czujesz – smutny, odrzucony, niedoceniony itp. Dzięki temu dasz drugiej osobie możliwość na lepsze zrozumienie twojego stanowiska.

 

Wyjdź z inicjatywą

Każdy konflikt potrzebuje pewnego rozwiązania, a więc nie bój się wystąpić z propozycją, która pomoże wam poprawić relację. W tym przypadku ważne jest wzięcie pod uwagę kompromis, który da nam to, co potrzebujemy, a jednocześnie da czas i szansę drugiej osobie na poprawienie swojego zachowania w stosunku do nas.

 

Kiedy my jesteśmy winni

Asertywność jest również bardzo ważną cechą w momencie, kiedy to my jesteśmy winni. W takiej sytuacji ważne jest, aby zaakceptować niezadowolenie drugiej osoby. Taki konflikt natomiast bardzo często łączy się z określaniem naszych intencji. Na przykład ktoś zarzuca ci, że już nie zależy ci na relacji, bo nie masz czasu. Takie zachowanie jest próbą manipulacji i wykorzystanie poczucia winy. Warto zatem wyjaśnić, dlaczego nie masz czasu, przedstaw ewentualną możliwość polepszenia kontaktu, ale nie pozwól na określanie swoich intencji.

 

Przerwa w konflikcie

Rozmowy napełnione negatywnymi emocjami mało kiedy przynoszą upragniony efekt, czyli porozumienie. W tej sytuacji warto zatem zaznaczyć, że jesteś pod wpływem emocji i wolisz porozmawiać o problemie w momencie, kiedy ty i twój rozmówca będziecie spokojniejsi. Taka postawa pozwala na uniknięcie kłótni, a to oznacza, że nie będziecie siebie ranić.

Udostępnij: