Ruch body positive, czyli „ciałopozytywność” to akceptacja i pozytywny wizerunek własnego ciała, niezależnie od tego, jak jest to definiowane przez innych. Dowiedz się więcej na ten temat! Body positive, czyli „ciałopozytywność”
- Czym jest ruch body positive?
- Historia ruchu body positive
- Rewolucja w mediach społecznościowych
- Jakie są cele ruchu body positive?
Czym jest ruch body positive?
Ruch body positive (z ang. „ciało pozytywne”) w Polsce nazywany „ciałopozytywnością”, opiera się na przekonaniu, że każda osoba zasługuje na akceptację i pozytywny wizerunek własnego ciała. Hasło to w ostatnim czasie zawojowało media społecznościowe, pojawia się też w wielu kampaniach i akcjach społecznych.
Historia ruchu body positive
Wydawałoby się, że ruch „body positive” jest stosunkowo nowym zjawiskiem, jednak ma korzenie już w latach 60.XX wieku. Powstał jako sprzeciw wobec dyskryminacji osób otyłych.
Sam termin powstał w 1996 roku i został stworzony przez pisarkę Connie Sobczak i psychoterapeutkę Elizabeth Scott, które założyły stronę internetową thebodypositive.org. Miało to być odpowiedzią na coraz większą dyskryminację osób ze względu na obowiązujący kanon piękna.
Rewolucja w mediach społecznościowych
Jednak dopiero niedawno ruch zyskał popularność w mediach. Stało się tak, ponieważ na co dzień jesteśmy zalewani przez media i Internet obrazami wyidealizowanego i odrealnionego pięknego i szczupłego ciała, pozbawionego jakichkolwiek wad.
To przyczynia się do powstawania zaburzonego obrazu własnego ciała, zwłaszcza u młodych osób. To z kolei może prowadzić do obniżonej samooceny i poczucia własnej wartości, a nawet do depresji, czy zaburzeń odżywiania.
Jakie są cele ruchu body positive?
Ruch body positive przyczynia się do promowania akceptacji każdego rodzaju ciała. Oprócz tego ma na celu pomoc w budowaniu samooceny, pewności siebie i akceptacji własnego ciała. Uważa się, że dzięki temu ludzie będą mogli rozwinąć zdrowsze relacje ze swoim ciałem. To z kolei przyczyni się do ich lepszego samopoczucia, poprawy nastroju i zdrowia.
Przede wszystkim ruch ma sprzeciwiać się nierealistycznym standardom i kanonom piękna, które mogą wpędzić zwykłe osoby w kompleksy. Standardy te kreowane są przez media społecznościowe, zwłaszcza Instagram i Facebook. Przekazy medialne zasypują użytkowników komunikatami i obrazami pięknego, szczupłego ciała, które dodatkowo przerobione jest w programach graficznych.
DZ