Body positive, czyli „ciałopozytywność”, to akceptacja i pozytywny wizerunek własnego ciała

Ruch body positive, czyli „ciałopozytywność” to akceptacja i pozytywny wizerunek własnego ciała, niezależnie od tego, jak jest to definiowane przez innych. Dowiedz się więcej na ten temat! Body positive, czyli „ciałopozytywność”

Czym jest ruch body positive?

Ruch body positive (z ang. „ciało pozytywne”) w Polsce nazywany „ciałopozytywnością”, opiera się na przekonaniu, że każda osoba zasługuje na akceptację i pozytywny wizerunek własnego ciała. Hasło to w ostatnim czasie zawojowało media społecznościowe, pojawia się też w wielu kampaniach i akcjach społecznych.

Historia ruchu body positive

Wydawałoby się, że ruch „body positive” jest stosunkowo nowym zjawiskiem, jednak ma korzenie już w latach 60.XX wieku. Powstał jako sprzeciw wobec dyskryminacji osób otyłych.

Sam termin powstał w 1996 roku i został stworzony przez pisarkę Connie Sobczak i psychoterapeutkę Elizabeth Scott, które założyły stronę internetową thebodypositive.org. Miało to być odpowiedzią na coraz większą dyskryminację osób ze względu na obowiązujący kanon piękna.

Rewolucja w mediach społecznościowych

Jednak dopiero niedawno ruch zyskał popularność w mediach. Stało się tak, ponieważ na co dzień jesteśmy zalewani przez media i Internet obrazami wyidealizowanego i odrealnionego pięknego i szczupłego ciała, pozbawionego jakichkolwiek wad.

To przyczynia się do powstawania zaburzonego obrazu własnego ciała, zwłaszcza u młodych osób. To z kolei może prowadzić do obniżonej samooceny i poczucia własnej wartości, a nawet do depresji, czy zaburzeń odżywiania.

Jakie są cele ruchu body positive?

Ruch body positive przyczynia się do promowania akceptacji każdego rodzaju ciała. Oprócz tego ma na celu pomoc w budowaniu samooceny, pewności siebie i akceptacji własnego ciała. Uważa się, że dzięki temu ludzie będą mogli rozwinąć zdrowsze relacje ze swoim ciałem. To z kolei przyczyni się do ich lepszego samopoczucia, poprawy nastroju i zdrowia.

Przede wszystkim ruch ma sprzeciwiać się nierealistycznym standardom i kanonom piękna, które mogą wpędzić zwykłe osoby w kompleksy. Standardy te kreowane są przez media społecznościowe, zwłaszcza Instagram i Facebook. Przekazy medialne zasypują użytkowników komunikatami i obrazami pięknego, szczupłego ciała, które dodatkowo przerobione jest w programach graficznych.

DZ

Udostępnij: