Przekładasz obowiązki na później? Odwlekasz w czasie nieprzyjemne czynności? Masz trudności z ustaleniem priorytetów? Czujesz, że czas przecieka Ci przez palce? Być może masz do czynienia z prokrastynacją!
- Czym jest prokrastynacja?
- Skąd się to bierze?
- Do czego prowadzi prokrastynacja?
- Jak sobie z tym radzić?
Czym jest prokrastynacja?
Prokrastynacja to zjawisko polegające na nałogowym zwlekaniu, ociąganiu się i odkładaniu obowiązków na później. To świadome i dobrowolne zwlekanie z realizacją zamierzonych działań i planów, mimo wiedzy, że to tylko pogorszą sprawę. Wbrew pozorom prokrastynacja nie ma nic wspólnego z lenistwem i wynika z zupełnie innych przyczyn.
Skąd się to bierze?
Osoby, które mierzą się z tym zjawiskiem, z góry zakładają, że zadanie które ich czeka jest trudne, nieprzyjemne i wymagające dużego nakładu czasu i pracy. Dodatkowo paraliżuje ich lęk przed porażką i braniem na siebie odpowiedzialności.
Prokrastynacji najpierw towarzyszy ulga i poprawa samopoczucia. Ktoś ma wrażenie, że zyskał na czasie i dzięki temu może zająć się innymi, przyjemniejszymi sprawami. Jednak gdy termin końcowy się zbliża, pojawia się lęk i nerwowość, że nie zdąży się wykonać zaplanowanych działań.
Do czego prowadzi prokrastynacja?
Osoby, które zmagają się z prokrastynacją często mają rozbudowane cele i plany, ale realizują tylko nieliczne z nich. Marnują wiele czasu, poświęcając go na wykonywanie nieistotnych i nic nie znaczących czynności. Prokrastynacja może prowadzić do silnego stresu, nerwicy, depresji i innych problemów zdrowotnych (zaburzeń apetytu, problemów ze snem, z układem pokarmowym). Dlatego z tym zjawiskiem warto walczyć!
Jak sobie z tym radzić?
Przede wszystkim spróbuj popracować nad swoimi nawykami i zmienić część z nich:
- Zastanów się, jakich zadań unikasz najczęściej i dlaczego. Co sprawia, że są dla Ciebie szczególnie trudne, nieprzyjemne lub nudne.
- Zacznij planować: ustal plan działania, uszereguj priorytety i stwórz listę zadań do wykonania.
- Określ swoje cele długoterminowe. Pamiętaj, żeby nie robić wszystkiego naraz. Stosuj zasadę: małymi krokami do celu.
- Najlepiej zacząć od najtrudniejszego zadania do wykonania. Nie będziesz wtedy tracić czasu na rozmyślanie i wyolbrzymianie zadania, którego się boisz. Pozostałe obowiązki wydadzą Ci się wtedy łatwiejsze.
- Skup się na swoim zadaniu, wystrzegaj się zakłóceń, które odciągają Cię od wykonania zadania, takich jak przeglądanie Internetu, oglądanie TV, czy sprzątanie.
- Dawaj sobie małe nagrody, za każdym razem, gdy uda Ci się wykonać zadanie na czas. Dzięki temu będziesz miał większą motywację i chęć do działania.
- Skończ z wymówkami, przestań zrzucać odpowiedzialność za swoje błędy i porażki na innych.
DZ