Złość to jedna z podstawowych emocji w życiu człowieka. Jest nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji. Jest niepożądana i nieakceptowana społeczne. Złość jednak potrzebna jest do zachowania równowagi psychicznej.

Warto nauczyć się opanowywać tę emocję aby nie uprzykrzała nam życia i nie była destrukcyjna.

Złość pojawia się kiedy czujemy, że tracimy kontrolę. Gdy na naszej drodze pojawiają się przeszkody czy trudności. Jest emocją, która wyzwala naszą energię i siły do radzenia sobie z aktualnym problemem.

„Złość piękności szkodzi”

Często słyszymy to powiedzenie. Jest ono jednak bardzo uogólnione. Złość bowiem ma bardzo negatywny wpływ na psychologiczne aspekty naszego życia. Potrafi zrujnować nasze relacje międzyludzkie, wpłynąć na sprawy zawodowe czy osobiste. W nadmiarze negatywnie wpływa na nasza kondycję psychiczną. Jej konsekwencją mogą być również problemy z pracą serca czy układem odpornościowym. Tłumiona złość potrafi z czasem „eksplodować jak wulkan”.

Ważna jest umiejętność rozpoznawania tej emocji i jej efektywne rozładowywanie !

Reakcje na złość...

Złość może być wyrażana na trzy sposoby:

  • agresywny (atak),
  • pasywny (tłumienie),
  • asertywny.

 

Agresywne reakcje wiążą się z ryzykiem negatywnego wpływu na osoby z naszego otoczeniu. Wyładowywanie złości wiąże się często z krzykiem i negatywną atmosferą. Złość co prawda znajduje ujście ale nie jest to dobry sposób na radzenie sobie z trudnościami i rozwiązywaniem problemów.

Asertywne wyrażanie złości jest najlepsza metodą. Pozwala na upust emocji ale z szacunkiem dla drugiego człowieka. Nie ciągnie za sobą pasma negatywnych konsekwencji.

Tłumienie złości natomiast negatywnie wpływa na fizyczność naszego organizmu. Emocja ta kumuluje się po czym wybucha niczym wulkan siejący spustoszenie. Upust takiej tłamszonej przez długi czas emocji niekorzystnie wpływa na nas samych ale też na otoczenie.

Skuteczne sposoby na opanowywanie złości

Pamiętajmy, że złość wpisana jest w emocjonalność człowieka. Nie możemy się jej pozbyć. Są jednak sposoby na radzenie sobie z jej nadmiarem. Nie możemy pozwolić aby zawładnęła naszym życiem.

Oto kilka rad:

  • Profilaktyczny wysiłek fizyczny. Pozwoli na wyrzucenie negatywnych emocji oraz uwolnienie nadmiaru energii.
  • Muzykoterapia. W momentach złości zalecane jest słuchanie ulubionej muzyki. Zapanuj nas emocjami, wycisz się. Skup uwagę na przeżywaniu utworu.
  • Techniki relaksacyjne. Ćwiczenia oddechowe pomagają na opanowywanie stresu i negatywnych emocji.
  • Unikaj kofeiny i alkoholu. Środki pobudzające wyzwalają w organizmie negatywne pokłady energii.
  • Kartka i długopis. W chwili gniewu zaleca się zapisanie powodu negatywnych emocji. Przelewanie myśli na papier ma działanie uspokajające. Możesz też podrzeć zapiski i wyrzucić je.
  • Przebywaj z dziećmi i zwierzętami. To one wyzwalają najwięcej pozytywnych emocji. Przy nich musisz trzymać emocje na wodzy.
  • Rozwiazywanie problemów. Na bieżąco znajduj rozwiązania trudnych, stresujących sytuacji. Nie pozwól aby problemy nawarstwiały się i przytłoczyły Cię.

 

Pamiętajmy, że złość towarzyszy każdemu człowiekowi. To trudna emocja. Mamy jednak na nią wpływ. Nie pozwólmy aby negatywnie wpłynęła na istotne dla nas kwestie...

MP

Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img