Huśtawka emocjonalna. Dowiedz się, na czym polega i czy jest skuteczna.

Huśtawka emocjonalna to jedna z technik wpływu społecznego, czyli sposobów wywierania wpływu na innych ludzi. Dowiedz się, na czym polega i czy jest skuteczna.

    Jak wywierać wpływ na innych?

    Techniki wpływu społecznego mają na celu przekonanie kogoś do zmiany zdania, przyzwyczajeń, czy zachowania. Pomagają obronić się przed niepożądanym oddziaływaniem, bądź manipulacją. Często są wykorzystywane w marketingu, reklamie, sprzedaży, zarządzaniu, a także codziennym w życiu. Istnieje wiele reguł wywierania wpływu na ludzi- huśtawka emocjonalna jest jedną z nich.

    Czym jest huśtawka emocjonalna?

    Huśtawka emocjonalna to jedna z technik wpływu społecznego, opisana przez psychologów Dariusza Dolińskiego i Ryszarda Nawrata w 1998 roku. Polega na wprowadzeniu pewnej osoby w stan lęku, a następnie nagłym i nieoczekiwanym wycofaniu bodźca wywołującego tę emocję. Stan, w którym znajduje się ta osoba sprawia, że staje się ona bardziej uległa i podatna na sugestie. Doświadcza ona stanu bezrefleksyjności, w czasie którego łatwiej ulega wpływom innych.

    Jak to działa?

    Technika ta oparta jest na scenariuszu „złego i dobrego policjanta”. Po drastycznym przesłuchaniu i brutalnym traktowaniu podejrzanego, który odmawia współpracy, rolę złego policjanta przejmuje ten dobry. Odnosi się on do podejrzanego z sympatią, życzliwością i szacunkiem. Zwykle podejrzany wtedy zmienia swoje nastawienie, zaczyna współpracować i zeznawać.

    Dzieje się tak dlatego, że początkowo jest wprowadzony w stan silnego lęku, a po nieoczekiwanym wycofaniu tej emocji odczuwa ulgę i popada w stan bezrefleksyjności. Wtedy jest o wiele bardziej uległy wobec czyiś sugestii i próśb.

    Inne techniki wpływu społecznego

    Huśtawka emocjonalna bazuje na stanie ulgi i bezrefleksyjności podczas spełniania próśb. To skuteczna technika manipulacji społecznej. Poznaj inne reguły!

    Reguła wzajemności

    Nazywana regułą rewanżu, polega na zasadzie „przysługa za przysługę”. Gdy ktoś cos dla nas robi, chcemy się odwdzięczyć. Oznacza, że „jeśli ty zrobiłeś dla mnie coś dobrego, to ja też zrobię coś dobrego dla ciebie”.

    Reguła lubienia

    Człowiek jest skłonny spełnić prośbę kogoś, kogo zna i darzy sympatią. Zwłaszcza, jeśli ta osoba jest atrakcyjna lub do nas podobna, albo kojarzy nam się z czymś, co lubimy. Z tego właśnie powodu w reklamach występują twarze marek, czyli znani i lubiani celebryci, aktorzy, piosenkarze i sportowcy.

    Reguła autorytetu

    To skłonność do ulegania autorytetom i ekspertom w różnych dziecinach. Ludzie bardziej ufają specjalistom udzielającym rad. Z tego powodu aktorzy w reklamach często przybierają postać ekspertów (lekarzy, dentystów, prawników, nauczycieli).

    Reguła niedostępności

    Dana rzeczy zyskuje na wartości, gdy jest niedostępna lub dostęp do niej jest ograniczony. Tym bardziej jeśli jest pożądana przez inne osoby. Dlatego tak bardzo działają na nas promocje i wyprzedaże z hasłami: ostatni egzemplarza, ostatnia chwila na zakup produktu.

    DZ

    Udostępnij: