Z syndromem TATT, czyli zespołem przewlekłego zmęczenia zmaga się coraz więcej osób. Objawia się ciągłym zmęczeniem, uczuciem rozbicia i brakiem energii. Charakteryzuje się problemami z pamięcią,  uwagą, koncentracją i ogólną apatią. Często bywa mylony z zaburzeniami nastroju, w tym depresją.

Czym jest syndrom TATT (Tired All The Time)?

Syndrom TATT (ang. Tired All The Time), czyli przewlekłe, chroniczne zmęczenie, to termin wprowadzony przez brytyjskich lekarzy, na podstawie obserwacji objawów ich pacjentów. To zespół przewlekłego zmęczenia, który oznacza się ciągłym psychicznym i fizycznym zmęczeniem oraz trudnościami z koncentracją, uwagą i motywacją. Towarzyszy mu nieustanne uczucie wyczerpania i ogólnego rozbicia.

To nie odosobniona przypadłość! Statystyki wskazują, że już 11 milionów Polaków może doświadczać przewlekłego, chronicznego zmęczenia, a 100 tysięcy osób może cierpieć na syndrom TATT.

Jakie są przyczyny syndromu TATT?

Powodów syndromu TATT jest wiele. Szybkie tempo życia, brak czasu na odpoczynek, stres i codzienne wyzwania, mogą się do niego przyczyniać. Zakłócenia rytmu dobowego, problemy ze snem, nieregularny tryb życia, to kolejne czynniki wpływające na uczucie ciągłego zmęczenia.

Jak chroniczne zmęczenie wpływa na zdrowie?

Chronicznie zmęczenie znajduje odzwierciedlenie zarówno w naszym życiu prywatnym, jak i zawodowym. Oprócz tego ma negatywny wpływ na zdrowie i może prowadzić do wielu groźnych chorób.

Osoby przewlekle zmęczone są zagrożone udarem, chorobą wieńcową, nadciśnieniem, cukrzycą oraz otyłością. Przewlekłe zmęczenie powoduje także wysoki poziom stresu i frustracji.

Jak radzić sobie z syndromem TATT?

Wydaje Ci się, że cierpisz na syndrom TATT? Ciągle jesteś zmęczony i brakuje Ci energii? Ogarnia Cię apatia i nie masz motywacji? Dostosuj się do kilku zasad, aby radzić sobie z wyczerpaniem, rozkojarzeniem i problemami z koncentracją.

Osobom cierpiącym na syndrom TATT może pomóc zdrowa i zbilansowana dieta. Nie bez powodu mówi się, że „jesteś tym, co jesz”. Codzienne menu pełne wysoko kalorycznych, przetworzonych, pełnych konserwantów i tłuszczy pokarmów, sprzyja nie tylko otyłości i chorobom z nią związanym, ale też ogólnemu uczuciu ciągłego zmęczenia i braku energii.

Nie wolno zapominać o aktywności fizycznej. Wystarczy już 30 min umiarkowanego wysiłku dziennie, by zachować zdrowie.

Przy syndromie TATT może pomóc wypoczynek i sen. Zdrowy człowiek powinien każdej nocy przesypiać 6-8 godzin. Odpowiednia jakość i długość snu wpływa na wiele sfer naszego życia i zapewnia odpowiednie funkcjonowanie.

DZ

Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img