Dlaczego dla niektórych dzień bez złośliwości jest dniem straconym? Jak na nie reagować?

Niektórzy czerpią przyjemność z robienia komuś przykrości bez powodu. Celowo wbijają szpilki i dokuczają, aby inni poczuli się gorzej. Dlaczego dla niektórych dzień bez złośliwości jest dniem straconym? Jak na nie reagować?

Kieruje nimi zazdrość

Zazdrość to jeden z najczęstszych powodów złośliwości. To uczucie, którego doświadczył każdy z nas, jednak czasem staje się nie do zniesienia i może przejąć kontrolę. Zazdrość może występować w związku z innymi osobami, ich sukcesami i osiągnięciami. Taka osoba czuje niepokój, że ktoś inny jest bardziej uprzywilejowany, znajduje się na lepszej pozycji, więcej osiągnął, ma coś, czego ona sama pragnie, a nie może mieć… To wszystko sprawia, że staje się uszczypliwa i złośliwa.

Są niezadowoleni ze swojego życia

To może łączyć się z poczuciem niezadowolenia z własnego życia. Gdy ktoś czuje, że czegoś mu brakuje, a inni to mają, narasta w nim złość i frustracja. Porównuje się z innymi i postrzega się wyłącznie przez pryzmat braków. To jeszcze bardziej zwiększa poczucie niesprawiedliwości, często prowadzi też do chęci zemsty.

Chcą być w centrum uwagi

Niektórzy są złośliwi wobec innych, ponieważ uwielbiają być w centrum uwagi. Wiedzą, że ich uszczypliwe i sarkastyczne uwagi nie pozostaną niezauważone. Dzięki nim mogą zmieniać wątek każdej rozmowy i przejmować na nią kontrolę.

Uważają się za ekspertów

Inni z kolei uważają się za ekspertów w każdej dziedzinie życia i nawet nie proszeni, dzielą się z innymi swoimi radami i uwagami. Czują potrzebę dominacji i muszą wypowiedzieć się na każdy temat. Uwielbiają poprawiać innych i udowadniać swoje racje. Niejednokrotnie robią to z czystej złośliwości, tylko po to, żeby lepiej się poczuć.

Jak reagować na czyjeś złośliwości?

Ktoś jest wobec Ciebie złośliwi i źle Cię traktuje?

  • Nie chowaj głowy w piasek, wyprostuj się, wstań i nachyl nad tą osobą, aby powiedzieć jej wprost co o tym myślisz.
  • To wymaga nie lada odwagi, ale na pewno Ci się opłaci! Krótko i konkretnie powiedz, co myślisz o takim zachowaniu i zaznacz, że Ci nie odpowiada.
  • Następnie zamknij temat, nie przeciągaj rozmowy i po prostu wróć do swoich spraw. To zachowanie zdezorientuje drugą osobę, pokaże jej, że potrafisz zareagować i nie boisz się stanąć w swojej obronie.
  • Zapamięta to i następnym razem się zastanowi, zanim znów uraczy Cię złośliwościami.

 

DZ

Udostępnij: