Katastrofa F-16 w Radomiu. Prokuratura odzyskała kluczowe nagrania!

W ubiegłym tygodniu podczas przygotowań do pokazów AirSHOW w Radomiu doszło do tragicznego wypadku. Myśliwiec F-16 rozbił się, a pilot – mjr Maciej „Slab” Krakowian – poniósł śmierć. Sprawą zajmuje się stołeczna Prokuratura Okręgowa, która poinformowała o odzyskaniu nagrań z kamery należącej do pilota.

Dwaj prokuratorzy prowadzą sprawę

Jak wyjaśnił rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, prok. Piotr Antoni Skiba, śledztwo prowadzone jest w kierunku nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu powietrznym, która doprowadziła do śmierci pilota. Zdecydowano, że nie powstanie specjalny zespół śledczy – dochodzeniem zajmą się dwaj wojskowi prokuratorzy z Warszawy.

Zabezpieczone dowody i czarne skrzynki

Na miejscu tragedii zabezpieczono nie tylko wrak samolotu i dokumentację dotyczącą maszyny, ale także rejestratory parametrów lotu. Są one obecnie w dyspozycji prokuratury i będą badane w specjalistycznych laboratoriach w jednym z krajów sojuszniczych NATO. Prokuratura analizuje możliwość uczestnictwa polskich przedstawicieli w tych badaniach.

Do tej pory przesłuchano już 48 świadków. Oględziny objęły obszar około 35 hektarów, na którym rozrzucone były elementy samolotu.

Zdjęcie Katastrofa F-16 w Radomiu. Prokuratura odzyskała kluczowe nagrania! #1

Kamera pilota z istotnymi nagraniami

Jednym z ważniejszych dowodów okazała się kamera należąca do mjr. Krakowiana. Sprzęt został przekazany do Laboratorium Kryminalistycznego Żandarmerii Wojskowej. Ekspertyza wykazała, że urządzenie działało poprawnie i zawierało nagrania z lotu. Materiały zostały już zabezpieczone, a w kolejnych etapach śledztwa zostaną porównane z innymi dowodami, w tym zapisami z radarów i lotniskowych kamer monitoringu.

Trzy główne hipotezy

Śledczy analizują obecnie trzy możliwe przyczyny katastrofy:

  • awaria techniczna samolotu,

  • czynnik ludzki, czyli stan zdrowia i decyzje pilota,

  • kwestie serwisowo-logistyczne związane z eksploatacją maszyny.

Jak podkreślił prok. Skiba, żaden z dotychczasowych dowodów nie pozwala jednoznacznie wskazać, która z hipotez jest najbardziej prawdopodobna.

Dochodzenie potrwa wiele miesięcy

Ze względu na ogrom materiału dowodowego, śledztwo będzie czasochłonne. Badania zabezpieczonych rejestratorów mają rozpocząć się w najbliższych tygodniach, jednak analiza zgromadzonych nagrań, dokumentów i zapisów elektronicznych może potrwać kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt miesięcy.

Dodatkowo bardzo pracochłonna będzie rekonstrukcja samolotu. F-16 składa się z około 350 tys. elementów, które – jeśli nie uległy zniszczeniu – muszą zostać szczegółowo zbadane przez ekspertów.

Współpraca z komisją lotniczą

Niezależnie od działań prokuratury swoje prace prowadzi również Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Oba postępowania są odrębne, lecz śledczy i komisja współpracują, wymieniając się ustaleniami.

Podczas gdy dla komisji priorytetem jest ustalenie przyczyn technicznych i wyciągnięcie wniosków zapobiegawczych na przyszłość, prokuratura koncentruje się na odpowiedzialności karnej i ustaleniu, czy doszło do zaniedbań.

Tragiczny bilans

Katastrofa w Radomiu wstrząsnęła opinią publiczną i środowiskiem lotniczym. Major Maciej Krakowian był doświadczonym pilotem i uczestnikiem wielu międzynarodowych pokazów. Ostateczne wyjaśnienie przyczyn tragedii będzie wymagało czasu, jednak odzyskane nagrania i zabezpieczone rejestratory mogą okazać się kluczowe w ustaleniu przebiegu ostatnich chwil lotu.

źródło zdjęcia: Canva/Instagram

Udostępnij: