Barbara Ptak, jedna z najwybitniejszych polskich kostiumolożek, odeszła 5 listopada 2025 roku, pozostawiając po sobie ogromny dorobek artystyczny i wielką pustkę w świecie teatru oraz filmu. Informację o jej śmierci przekazał Dziennik Zachodni
Zmarła Barbara Ptak, jedna z najbardziej cenionych polskich kostiumologów, autorka oprawy plastycznej do setek spektakli teatralnych, oper i filmów. Smutną wiadomość o śmierci artystki przekazał Dziennik Zachodni, podkreślając, że choć ostatnie lata spędziła za granicą, do końca życia pozostała związana z rodzinnym Śląskiem.
Chociaż ostatnie lata życia spędziła poza Polską, mieszkając z córką w Hamburgu, kontaktu ze Śląskiem nigdy nie straciła – czytamy w Dzienniku Zachodnim
Barbara Ptak odeszła 5 listopada 2025 roku, w wieku 95 lat.
Kim była Barbara Ptak?
Barbara Ptak urodziła się 6 kwietnia 1930 roku w Chorzowie. Jej kariera artystyczna to historia pełna pasji, rzetelności i nieustannego poszukiwania autentyczności w sztuce. Była absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, a swoje artystyczne wykształcenie zdobywała również w Katowicach na wydziale grafiki. Dyplom uzyskała w 1963 roku w warszawskiej ASP, a jej praca dyplomowa poświęcona była 75-leciu kina w Polsce.
Zawodową drogę zaczęła już jako studentka, współpracując przy realizacjach filmowych, m.in. z wytwórniami w Warszawie, Łodzi i Wrocławiu. Jej pierwszym dużym projektem był „Walet Pikowy” w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego. Później jej nazwisko na dobre zagościło w czołówkach najważniejszych polskich produkcji filmowych i spektakli teatralnych.
Barbara Ptak zasłynęła w świecie filmu jako autorka kostiumów do czterech produkcji nominowanych do Oscara: Nóż w wodzie (1963), Faraon (1966), Ziemia obiecana (1975) oraz Noce i dnie (1975). Współtworzyła również oprawę kostiumową kultowego serialu „Królowa Bona” z 1980 roku. Jej prace były nie tylko piękne wizualnie, ale też imponowały dokładnością i wiernością historyczną. Znana była z tego, że dbała o każdy detal, od tkanin, przez sposób zapięć, aż po bieliznę epokową, niewidoczną dla widza, ale ważną dla autentyzmu roli.
Z teatrem była związana nie tylko zawodowo, ale też osobiście, jako artystka i pasjonatka. Jej teatralny debiut miał miejsce w Teatrze Śląskim w Katowicach w 1966 roku, gdzie zaprojektowała scenografię do sztuki Cezar i Kleopatra autorstwa George’a Bernarda Shawa w reżyserii Mieczysława Daszewskiego.
W ciągu kilkudziesięciu lat pracy współpracowała z wieloma scenami w całej Polsce, m.in. z Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Operą w Bydgoszczy, Teatrem Powszechnym w Łodzi, a także z Teatrem Telewizji. Łącznie zrealizowała scenografie i kostiumy do około 130 spektakli teatralnych. Była także autorką kostiumów do oper wystawianych we Włoszech, m.in. L’Ape musicale oraz Don Giovanni.
Barbara Ptak była ceniona nie tylko za kunszt i artystyczną wizję, ale również za ogromne przywiązanie do rzemiosła. Tworząc kostiumy, potrafiła godzinami badać źródła historyczne, szukać odpowiednich materiałów i konsultować detale, które dla innych byłyby niezauważalne. Jej podejście wyznaczało nowe standardy w polskiej scenografii i kostiumologii. Dzięki jej pracy, dziesiątki aktorów mogło w pełni wcielić się w swoje role, a widzowie otrzymywali widowiska dopracowane w najdrobniejszych szczegółach.
ZOBACZ TAKŻE: Nie żyje legendarny piłkarz reprezentacji Polski
źródło zdjęć: Canva