• Okładka artykułu 5 sposobów, aby bronić się przed krzykiem drugiej osoby
    4
    14 Cze 2019

    5 sposobów, aby bronić się przed krzykiem drugiej osoby

    • #inne
W życiu czasami dochodzi do konfliktów, które nie zawsze opierają się na wymianie zdań, ale też pojawia się krzyk. W takich momentach nasza postawa potrafi pogorszyć sytuację i doprowadzić do większych problemów. Jak radzić sobie z osobą, która krzyczy i jak doprowadzić do załagodzenia sytuacji?

Poznaj 5 powodów krzyku

1. Poczucie zagrożenia

Osoby, które nie są pewne siebie i odczuwają zagrożenie ze strony drugiej osoby, zaczynają krzyczeć, aby nie ukazać drugiej osobie lęku.

2. Wyuczone podejście

Zdarza się, że osoby, które za każdym razem krzyczą, kiedy dochodzi do konfliktu, wychowywały się w domu, w którym krzyk był na porządku dziennym. Jako dziecko było świadkiem takiego zachowania, a więc w dorosłym życiu jest to dla niego naturalne.

3. Usiłowanie bycia zauważonym

Ludzie dopuszczają się krzyku w momencie, kiedy druga osoba nie reaguje na spokojny ton i nie słucha tego co się do niej mówi. Często jest to próba podkreślenia własnych potrzeb i chęć bycia zauważonym.

4. Odzyskanie kontroli nad sytuacją

Jeśli osoba zaczyna czuć się zagubiona w swoich emocjach i myślach, zaczyna stosować krzyk, aby przejąć kontrolę nad sytuacją.

5. Agresja

Osoby, które mają skłonności do agresji, krzykiem usiłują wywołać przemoc fizyczną. Odpowiedź na czyjś krzyk, dla agresywnej osoby, jest niczym zaproszenie do przemocy.

Jak się przed tym bronić?

Pomyśl czy warto

Dyskusja z osobą, która krzyczy nie zawsze jest naszym obowiązkiem. Jeśli osoba, która nie jest dla nas kimś ważnym, próbuje na nas krzyczeć, to lepiej zignorować to i nie marnować energii. Jeśli jest to bliska osoba, to zastanów się czy warto teraz spokojnym głosem załagodzić sytuację, czy poczekać, aż emocje opadną i wtedy wrócić do rozmowy.

Podejdź do sprawy pozytywnie

Jeśli nie odpowiada ci krzyk drugiej osoby, to spróbuj zacząć z nią rozmawiać używając spokojnego, przyjacielskiego tonu. Osoba ta prawdopodobnie zauważy, że niepotrzebnie zużywa energię i wróci do normalnego głosu. Zdarza się, że człowiek nie jest świadom swojego krzyku, a więc w ten sposób zwrócisz mu uwagę.

Zrób przerwę

Kiedy widzisz, że dyskusja do niczego nie prowadzi, a tylko pogarsza waszą relację, to dobrym krokiem jest zrobienie sobie przerwy. Daj sobie czas na opanowanie emocji i poskładanie myśli. Gdy powróci spokojna i dobra atmosfera, wtedy można wrócić do rozmowy.

Zachowaj zimną krew

Najgorsze co można zrobić, to odpowiedzieć krzykiem na krzyk. Oboje wtedy sprawiacie, że sytuacja staje się gorsza, niż mogła być. W takich sytuacja najlepiej jest zachować spokój i nie dorzucać oliwy do ognia.

Nie potakuj

Nigdy nie gódź się z wykrzykniętymi argumentami, wymaganiami i słowami, jeśli nie zgadzasz się z nimi. Godząc się na takie zachowanie, również godzisz się na krzyk i agresję, która z czasem może przybrać większych, gorszych rozmiarów.