Zmiany w lekturach szkolnych. Jakich znanych nam lektur nie poznają dzieci?

Następują zmiany w szkolnictwie. Zmiany w omawianych lekturach, dodanie podstawy programowej z przedmiotu historia tańca, a także zmiana sposobu realizacji zajęć z wychowania do życia w rodzinie – takie są najważniejsze wprowadzane przez ministra edukacji i nauki zmiany ujęte w podpisanym rozporządzeniu. Jakich lektur szkolnych zabraknie, a jakie inne poznają uczniowie?

Minister szkolnictwa w piątek 13 sierpnia podpisał nowelizację rozporządzeń określających m.in. wykaz lektur z języka polskiego na wszystkich etapach kształcenia. Zmiana będzie obowiązywać już od najbliższego semestru – wejdzie w życie 1 września 2021 roku. Zmiany o których mowa dotyczą głównie lektur uzupełniających:

„Zmiany polegają na zaproponowaniu takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)” – zapowiedziano.

Zmiany w lekturach

Z listy lektur przewidzianych dla klas I-III znikają następujące pozycje: Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz „Zaczarowana zagroda” , Marcin Pałasz „Sposób na Elfa”, Mira Jaworczakowa „Oto jest Kasia” oraz Leszek Kołakowski „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”. Jakie lektury wejdą na miejsce tych usuniętych?

- Julita Grodek „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”

- Piotr Kordyasz „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)

- Dorota Gellner „Wścibscy”

- Tom Justyniarski „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”

- Aleksandra i Daniel Mizielińscy „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”

- Zofia Kossak-Szczucka „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”

- Asa Lind „Piaskowy Wilk.

Dla starszych roczników (klasy IV – VI) przewidziano usunięcie powieści Karola Maya „Winnetou” a w klasach VII-VIII książkę Nancy H. Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”. Jednocześnie w miejsce tego rozszerzono listę lektur uzupełniających o takie pozycje jak: Carlo Collodi „Pinokio”, John Flanagan „Zwiadowcy” Księga 1. „Ruiny Gorlanu”, Emilia Kiereś „Rzeka”, Zofia Kossak-Szczucka „Topsy i Lupus” czy Bolesław Leśmian „Klechdy sezamowe”. 

Zmiana w zajęciach WDŻ

Kolejna zmiana będzie polegała na wykreśleniu zalecenia realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) na pierwszej i ostatniej godzinie lekcyjnej.

Zmiana nie nakłada obligatoryjnego obowiązku innego planowania rozkładu lekcji. Pozwoli natomiast dyrektorowi planować je w najbardziej optymalny sposób, bez narzucania, że powinny być one na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Zajęcia WDŻ nie są jedynymi zajęciami w szkole z podziałem na grupy. Nauczycielom przedmiotu WDŻ powinny zostać zapewnione takie same warunki pracy jakie mają inni nauczyciele. – powiedział minister.

Natalia Brutkowska

Udostępnij: