17 zasad, które pomogą być efektywnym w ciągu dnia i osiągnąć swoje cele!

Ludzie mają problem z organizacją swojego dnia. Brakuje im kontroli nad obowiązkami i przez to wiele rzeczy nie jest zrealizowanych. Jak stać się bardziej efektywną osobą? Warto wyuczyć się pewnych nawyków, które w tym pomogą, a dzięki temu osiągniesz swoje cele!

Steve Scott jest autorem książki „Piętrzenie nawyków: 97 małych zmian, które odmienią twoje życie”, w której wyjaśnia krok po kroku pewne strategie odnośnie zorganizowania życia. W pierwszym dziale skupia się na życiu codziennym i elementach, które nas rozpraszają, a przez to stajemy się mniej efektywni. Sprawdź, jakie zasady warto wprowadzić do swojej codzienności!

Zdjęcie 17 zasad, które pomogą być efektywnym w ciągu dnia i osiągnąć swoje cele! #1


Napij się wody przed rozpoczęciem pracy

Nawodnienie organizmu jest bardzo ważne. Ma wpływ na nasze zdrowie, ale również na naszą pracę. Nawet bardzo małe odwodnienie może powodować zaburzenie koncentracji, ból głowy i problemy z krótkotrwałą pamięcią. Warto zatem pamiętać, aby systematycznie nawadniać się. Autor książki zaznacza, że ilość wody do wypicia jest uwarunkowane od naszej wagi i trybu życia.

Najważniejsze jest po prostu to, aby picie wody stało się Twoim codziennym nawykiem.

Stwórz harmonogram obowiązków

Rano wstajemy z nadzieją, że dzisiaj wszystko uda nam się zrobić. Wieczorem dochodzi do nas myśl, że zrobiliśmy wszystko, ale nie to, co było naszym najważniejszym obowiązkiem.

Powinieneś zapisać sobie zadania, które chcesz wykonać w ciągu dnia, i uporządkować je pod względem ważności.

Trzy najważniejsze obowiązki

Tworząc harmonogram obowiązków często staramy się zamieścić w nim jak najwięcej spraw do załatwienia. W końcu chcemy być produktywni, prawda? Zapominamy jednak, że dzień ma ograniczoną liczbę godzin i po prostu brakuje nam czasu. Warto zatem skupić się na trzech najważniejszych obowiązkach.

Jeśli uda Ci się wykonać najważniejsze zadania, zyskasz poczucie, że pracowałeś wydajnie — nawet jeśli nie zrobisz niczego innego z listy.

Zadanie składa się z kilku kroków

Pewne zadania mają to do siebie, że nie wiemy, jak sobie z nimi poradzić, a to dlatego, że wiele elementów się na nie składa. Powoduje to, że odkładamy je w czasie z nadzieją, że w końcu znajdziemy rozwiązanie, albo to zadanie samo się rozwiąże.

Poświęcenie dodatkowych pięciu minut na podzielenie każdego projektu lub zadania na mniejsze elementy może sprawić, że przestaną przerażać nawałem związanej z nimi pracy, co poprawi Twoją wydajność.

Mów o swoich planach

Wydaje się, że dzielenie się swoimi planami w żaden sposób nie wpłynie na naszą wydajność, ale okazuje się, że jest inaczej. Zostawiając plany wyłącznie dla siebie, to nie mamy poczucia pewnego zobowiązania. Odkładamy je na później i ciągle pozostają w koncie z innymi niezrealizowanymi planami.

Gdybyś musiał się komuś przyznać, że niczego nie zrobiłeś, najadłbyś się wstydu, więc mówiąc innym o swoich zamierzeniach, z dużo większym prawdopodobieństwem je zrealizujesz.

Dawaj sobie nagrody

Kto chce wykonywać obowiązki wiedząc, że nic za to nie dostanie? Tak samo jest w przypadku Twojego harmonogramu. Widząc na liście jedynie zadania do wykonania, bez jakiejkolwiek przerwy na przyjemność, to bardzo szybko stracisz motywację. Warto dopisać do listy kilka chwil na nagrodę.

Wiedząc, że na końcu czeka Cię coś przyjemnego, będziesz pracować szybciej i z większym entuzjazmem.

Pozbądź się rzeczy, które Cię rozpraszają

Każdy z nas ma w sobie odrobinę ciekawości, która zmusza, aby sprawdzić telefon lub wiadomość na portalu społecznościowym. Ludzie są ciekawy, a do tego potrzebują kontaktu z ludźmi. Zapomina się jednak, że te czynności są uzależniające i mogą przerodzić się w godziny spędzony na czytaniu wiadomości.

Zamiast więc walczyć z naturalną skłonnością mózgu, aby odwlekać mniej przyjemne czynności, zaoszczędź sobie sporo czasu i kłopotów, wyłączając po prostu pocztę elektroniczną i rezygnując z dostępu do mediów społecznościowych na czas pracy

Zadbaj o porządek

Bałagan w miejscu pracy działa bardzo rozpraszająco. Pięć minut poświęć na porządek, a przekonasz się, że będziesz bardziej skupiony na pracy.

Zagracone biurko może też bardzo rozpraszać, bo nieustannie przypomina Ci o wszystkich innych rzeczach, które masz do zrobienia.

Słuchaj spokojnej muzyki lub dźwięków natury

Kiedy włączasz ulubioną piosenkę, to nie skupiasz się na tym co masz zrobić, tylko na melodii, która na Ciebie wpływa. Trudno jest się wtedy skoncentrować na pracy i obniża to wydajność. Włącz zatem coś, co zakłóci inne rozpraszające dźwięki.

Delikatne odgłosy w tle pomagają stłumić wszelkie rozpraszające dźwięki, które mogłyby przeszkadzać Ci w pracy.

Zacznij od najtrudniejszego zadania

Spójrz na swoją listę i zastanów się, które z obowiązków jest tak trudne, że aż odechciewa Ci się wszystkiego i właśnie od tego zadania powinieneś zacząć. Obowiązki, które nas przerażają są zazwyczaj spychane na bok, aby jak najpóźniej się za nie zabrać.

Jeśli jednak uporasz się z tym zadaniem w pierwszej kolejności, ucieszy Cię świadomość, że możesz wykreślić je z listy. W porównaniu z nim cała reszta wyda się pestką.

Wybierz sobie mały cel

Mózg człowieka automatycznie znajdzie milion innych zadań do wykonania, aby tylko uniknąć tego najtrudniejszego, a jednoczenie najważniejszego. Po wykonaniu tego zadania pozostała praca staje się dla nas przyjemnością, ale jak zatem zmusić się, aby zrealizować te najważniejsze zadanie? Warto przed pracą wybrać sobie jakiś naprawdę mało istotny cel, który zajmie zaledwie kilka minut.

Postawienie przed sobą absurdalnie małego celu, takiego jak np. pisanie przez pięć minut, pomniejsza w Twojej głowie trudność zadania i pozwala Ci przebrnąć przez niełatwy początek.

Wprowadź przerwy

Nasz mózg buntuje się, jeśli postanowimy pracować non stop przez kilka godzin. Jest to po prostu męczące i z czasem zaczyna nam brakować zapału i koncentracji. Można swoją pracę podzielić na kilka części, między którymi znajdzie się kilka minut przerwy.

Technika Pomodoro to chyba najbardziej znana wersja tej metody. Polega ona na tym, aby po 25 minutach pracy zrobić sobie pięć minut przerwy. Jednak nie u każdego sprawdzi się akurat 25 minut, warto więc eksperymentować i przekonać się, kiedy Twoja koncentracja słabnie.

Kontroluj czas

Każdemu się wydaje, że przez cały dzień zrobił tak dużo i tyle czasu poświęcił, a nie widać żadnych efektów. Dlaczego? A dlatego, że poświęcamy w tym czasie dużo energii na aktywności totalnie niezwiązane z naszą pracą, a nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Kontrolując czas, zaczynasz mieć większą świadomość tego, na co tak naprawdę go poświęcasz, i możesz dostrzec w swoim codziennym zachowaniu pewne powtarzające się wzorce, które zmniejszają Twoją wydajność.

Zasada dwóch minut

Poza pracą jesteśmy też otoczeni innymi, mało przyjemnymi obowiązkami, które na początku wydają się błahe, dlatego odkładamy je na bok. Po czasie jednak zbierają się one i narastają, co zaczyna przerażać. Wykonywanie ich na bieżąco zabierze nam jedynie dwie minuty.

Na przykład dużo korzystniej i dużo przyjemniej jest umyć po sobie talerz zaraz po jedzeniu, zamiast na koniec dnia walczyć ze zlewem pełnym brudnych naczyń.

Zapisuj pomysły

Większość ludzi podczas pracy po prostu odbiega myślami zupełnie w inne miejsce. W głowie pojawiają się przeróżne pomysły dotyczące całego Twojego życia i będziesz o nich tak dużo myślał, aż je zrealizujesz, bo szkoda, żeby o nich zapomnieć. Dobrym sposobem jest zatem zapisywanie ich na kartce lub w telefonie.

Kiedy wyrzucisz je z głowy i przeniesiesz na papier (lub ekran), mózg o nich zapomni i będziesz mógł wrócić do pracy.

Przyglądaj się swoim celom

Żyjąc dynamicznym życiem zapominamy o swoich celach przez to nie dostrzegamy, jakie kroki należy wykonać w ich osiągnięciu. Istotne jest, aby co jakiś czasy analizować je i zastanowić się, jak można je osiągnąć.

Możesz postawić sobie cele na dany dzień lub na cały rok, ale nie możesz dzień w dzień marnotrawić czasu. Postaraj się wykorzystywać w pełni każdą minutę i realizować to, co sobie postanowisz. 

Źródło okładki:

http://www.empik.com/pietrzenie-nawykow-97-malych-zmian-ktore-odmienia-twoje-zycie-scott-steve,p1120608958,ksiazka-p

+
Udostępnij: