Metoda 6 kapeluszy jest naprawdę doskonałym narzędziem do działań firmowych oraz marketingowych. Pomaga dostrzec wiele zalet i wad pomysłów. Wydawać by się mogło, iż współczesne branże nie potrafiłyby bez tego funkcjonować. Jednakże czy taką metodę można zastosować w życiu codziennym?

O metodzie 6 kapeluszy 

W problematykę metody 6 kapeluszy wprowadza nas Edward De Bono w swojej książce ,,Kapelusze myślowe". Najkrócej rzecz ujmując, pisze on tam o kilku rodzajach myślenia w kontekście rozwiązywania jakiegoś problemu. 

Wśród tytułowych kapeluszy znajdują się: niebieski (kierujący procesem), czerwony (posługujący się emocjami), biały (obiektywny), zielony (pomysłowy i kreatywny), żółty (entuzjastyczny), czarny (patrzący na wszystko z pesymizmem). 

Kapelusz Niebieski 

Jeśli mamy analizować kapelusze w kontekście codziennego życia, warto będzie zadbać o kogoś, kto stanie się przewodnikiem całego procesu myślowego. Pomoże to nie tylko skoordynować działania, ale unikniemy przy okazji zbędnych sporów pomiędzy pozostałymi kapeluszami. 

Przykłady wykorzystania w codziennym życiu: trudna sytaucja rodzinna, ciężka sprawa w pracy. 

Kapelusz czerwony 

Kapelusz czerwony jest znany z tego, iż na wszystko reaguje bardzo emocjonalnie (nie tylko pozytywnie czy negatywnie). W związku z tym pomoże on od razu odkryć, co posiada potencjał, a co absolutnie go nie ma - oczywiście emocjonalnie. 

Przykłady zastosowania w codziennym życiu: zakupy, sprzątanie, plany na weekend 

Kapelusz biały 

Nie jest tajemnicą, iż warto kierować się w życiu przede wszystkim obiektywizmem i wrażliwością na każdą opinię. Taki właśnie jest kapelusz biały, jaki doskonale wie, że zanim podejmie się decyzję, należy spojrzeć na problem całościowo oraz wysłuchać każdej opinii. 

Przykłady zastosowania w codziennym życiu: dyskusje z innymi ludźmi, podejmowanie decyzji w gronie znajomych, przejęcie funkcji wylewającego ,,kubeł zimnej wody" na każdy z pomysłów (szczególnie pomocny, kiedy czerwony kapelusz zostanie poniesiony zbytnim entuzjazmem lub pesymizmem). 

Kapelusz zielony 

Kapelusz zielony reprezentuje kreatywność oraz pomysłowość. W grupie jest nieoceniony, ponieważ to on odpowiada za całokształt ,,wichury" pomysłów. Idealnie nada się w firmie na marketingowca. 

Przykłady zastosowania w życiu codziennym: pomysły na spędzanie wolnego czasu, pomysły na działanie, ubarwianie życia nowościami. 

Kapelusz żółty 

Jeśli szukasz kogoś, kto Cię pocieszy i zawsze uwierzy w twój pomysł, najlepiej udaj się w odwiedziny do kapelusza żółtego, który spełnia wszystkie te kryteria. Ogólnie rzecz biorąc da się go nawet określić niepoprawnym optymistą, gdyż bez przerwy zauważa pozytywy - nawet w kryzysowych sytaucjach. 

Przykłady zastosowania w codziennym życiu: pocieszenie kogoś, szukanie pozytywów nawet w nie do końca dobrych planach (pomoże to stworzyć lepszy, bez wyrzucania starej koncepcji). 

Kapelusz czarny

Jeśli zamierzamy posłychać pesymistycznych gadek typu: nie uda się, to zły pomysł, zbyt ryzykowne, itd., najlepiej udać się do czarnego kapelusza. On słynie wręcz z patrzenia na świat w ciemnych barwach (przez czarne okulary). W zespole pozwala zauważyć wszędzie zagrożenia i tonuje entuzjazm kapelusza żółtego. 

Przykłady zastosowania w codziennym życiu: szukanie zagrożeń w każdej sytaucji, co pozwoli uniknąć błędów oraz rozczarowań. 

B.J 

Udostępnij:


Zobacz więcej


Sklep

subscribe img