Bardzo często słyszy się o tym, że obecne formy nauki w oficjalnej oraz formalnej edukacji są nieskuteczne. Bez przerwy powtarzają nam o tym nauczyciele i eksperci z dziedziny szkolnictwa. Jednakże żeby lepiej przekonać się o całym problemie, warto czasami wejść w głąb badanego zjawiska. W związku z tym, przenalizujmy tradycyjny model edukacji na zasadzie obserwacji jednego z przedmiotów na uczelni wyższej.
Początek
Początek zajęć był dosyć typowy, ponieważ zaczęło się od tradycyjnego sprawdzania obecności i posiadania prezentacji multimedialnej. Zaczęło się w zasadzie od tych prezentacji, ale niestety już na tym etapie dało się zaobserwować pewne niedogodności, wynikające z formy ich przedstawiana. Z zapisu sytuacji wynika jasno, iż coś tutaj idzie nie tak: ,,Każdy patrzy w telefon i dosłownie nikt nie zwraca uwagi na slajdy. Dopiero później, kiedy zostaną one zakończone, studenci zwracają uwagę na wykładowcę”. Widać więc, że poziom zajęć oraz forma nie były najlepsze.
Reszta zajęć
Kolejna faza zajęć nie przyniosła oczekiwanych zmian. Nawet rozpoczęcie prezentacji przez wykładowcę nie spotkało się ze zwiększeniem uwagi Studentów – zupełnie jakby nie było to interesujące i tutaj po raz kolejny z pomocą przychodzi nam opis: ,,Prowadzący – niezależnie od prezentacji – mówią w sposób monotonny, nawet pomimo ciekawości materiałów a zarazem tematów”. Nie jest to zatem tylko wina studentów, gdyż nikt nie zwraca uwagi na to, co go nie ciekawi. Następne opisy dobitnie pokazują nam, kiedy najbardziej Studenci są aktywni. ,,Ponadto, tylko gdy prowadzący karze coś powiedzieć, studenci nagle ożywają; drażliwe uwagi zwracają uwagę publiki”.
Wnioski
Wnioski są zatem bardzo proste do wywnioskowania. Zwyczajnie wykładowa forma nauki jest nieefektywna. Lepiej będzie przestawić edukację na naukę w grupie oraz wspólne rozwiazywanie problemów (maksymalizacja wysiłku intelektualnego i wzmożona integracja). Ostatecznie idealnym rozwiązaniem będzie jeszcze wdrożenie w program nauki takich przedmiotów jak: retoryka, erystyka, kompetencje komunikacyjne, dyskusja, umiejętność pracy w grupie.
B.J