Przedstawiamy eksperymenty społeczne, które ujawniły zaskakującą prawdę o ludzkich charakterach. Takich wyników nikt się nie spodziewał!

Eksperymenty społeczne, które ujawniły zaskakującą prawdę o ludziach

„Puszka uczciwości”, czyli samoobsługowe stoisko

Naukowcy w swoich eksperymentach już wielokrotnie sprawdzali ludzką uczciwość. Stworzyli sytuację, w której ludzie mogli wybrać, czy zachować się uczciwie, czy nie. W tym celu ustawili samoobsługowe stoisko z jajkami, za które należało zapłacić określoną cenę do znajdującej się obok puszki. Stanowiska sprzedaży nikt nie pilnował, z wyjątkiem pojawiającej się od czasu do czasu osoby uzupełniającej towar. Wydawałoby się, że jajka szybko znikną bez zapłaty, tymczasem okazało się że 99% osób płaciło za zakupy. Ponadto zostawiali nawet więcej pieniędzy, niż należało!

Złe wiadomości każdego dnia

Badacze postanowili sprawdzić co się stanie, gdy każdego dnia ludzie będą czytać złe wiadomości. W eksperymencie wzięło udział prawie 700 tysięcy użytkowników Facebooka, którzy przez siedem dni oglądali niemal wyłącznie posty z negatywnymi informacjami i złymi wiadomościami. Złe wieści wpływały na ludzi bardzo negatywnie, skłaniając ich do uzewnętrzniania negatywnych emocji i częstszego umieszczania postów w podobnym tonie.

560 euro miesięcznie za nic

Uczestnicy płacowego eksperymentu w Finlandii bezwarunkowo otrzymywali od państwa co miesiąc 560 euro. Ten bezwarunkowy dochód podstawowy miał zachęcać bezrobotnych do podjęcia pracy, ponieważ nie musieli obawiać się utraty zasiłków zaraz po jej znalezieniu. Pomysł budził ogromne kontrowersje i miał wielu przeciwników. Okazało się jednak, że eksperyment pomógł wielu bezrobotnym w odnalezieniu się w trudnej sytuacji. Wielu z nich już po sześciu miesiącach udało się znaleźć pracę przynoszącą większy dochód niż do tej pory.

Jak postrzegamy się sami, a jak widzą nas inni

Rysownik dochodzeniowy z FBI tworzył portrety kobiet na podstawie ich własnego opisu, nie widząc ich wcześniej. Następnie prosił obce osoby o opisanie tych samych kobiet i na tej podstawie tworzył kolejny portret. Okazało się, że oba obrazy diametralnie się różniły. Wyniki eksperymentu jednoznacznie pokazały, że ludzie mają tendencję do wyolbrzymiania swoich wad, podczas gdy obce osoby skupiają się na bardziej pozytywnych cechach.

Czy ludziom podoba się jedynie to co popularne?

Członkowie zespołu U2 postanowili zagrać koncert w nowojorskim metrze. Jednak wystąpili incognito, przebrani za zwykłych ulicznych muzyków. Okazało się, że przechodzący ludzie nie zwracali na nich żadnej uwagi, dopóki się nie ujawnili! To pokazało, że nie zawsze kierujemy swoją sympatię w kierunku prawdziwego talentu, a raczej tego co aktualnie jest na topie.

Udostępnij:


Zobacz więcej


Sklep

subscribe img