Obowiązek posiadania profilu PUE! Kogo dotyczy?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że począwszy od tego roku, wszyscy płatnicy składek są zobowiązani do utworzenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Dlaczego to takie ważne?

PUE zapewnia możliwość załatwiania większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Co jednak się stanie, jeśli płatnik nie utworzy takiego profilu? W takim przypadku istnieje tylko jedno rozwiązanie.

Nowy obowiązek

Według informacji udostępnionych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, każdego dnia w Polsce zakłada się około 1000 nowych firm. Nowo powstałe firmy, wchodzące na ścieżkę biznesu, są zobowiązane do założenia konta na platformie PUE ZUS. Mają na to 14 dni, liczonych od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Warto pamiętać o tym, że profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Dlatego też płatnik składek, jako osoba fizyczna, może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL)” – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim

Osoba prawna lub jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej, będąca płatnikiem składek, może udzielić pełnomocnictwa pracownikowi biura rachunkowego lub własnemu pracownikowi.

Do czego służy PUE?

Dzięki posiadaniu profilu przedsiębiorca zyskuje możliwość składania wniosków do ZUS-u oraz korzystania z bezpłatnej aplikacji ePłatnik, dedykowanej obsłudze dokumentów ubezpieczeniowych.

Dodatkowo, zyskuje pełną kontrolę nad stanem rozliczeń z ZUS, umożliwiając samodzielną generację elektronicznych dokumentów z danymi z ZUS.

Przedsiębiorca może również przekazywać te dokumenty do banków, urzędów i innych instytucji. Ponadto, posiadając profil, ma dostęp do informacji dotyczących zwolnień lekarskich swoich pracowników.

Konsekwencje braku PUE?

Płatnik ma 14 dni na własnoręczne utworzenie konta na platformie PUE ZUS lub upoważnienie kogoś do tego celu. W przypadku zaniechania tych działań, ZUS podejmie te kroki samodzielnie. Warto jednak zaznaczyć, że to jeszcze nie oznacza pełnego zakończenia procesu.

Aby móc się zalogować na swoje konto płatnika na PUE ZUS, trzeba uzyskać dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło. Taką informację można uzyskać podczas wizyty w placówce ZUS lub podczas e-wizyty (po potwierdzeniu swojej tożsamości). Następnie trzeba się zalogować do PUE ZUS, uzupełnić brakujące dane i ustawić nowe hasło. Dlatego lepiej zrobić to samodzielnie, bo wówczas wszystkie dane niezbędne do korzystania z profilu mamy od razu” – informuje Beata Kopczyńska.

Jak założyć konto?

Aby założyć profil na PUE ZUS, należy:

  • odwiedzić witrynę internetową ZUS,

  • wcisnąć przycisk "Zarejestruj w PUE",

  • wybór opcji "Dla przedsiębiorców", konieczne jest wprowadzenie danych osobowych i numeru NIP, a także podjęcie decyzji odnośnie wybranej metody rejestracji.

Użytkownik może zdecydować się na rejestrację za pośrednictwem:

  • portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),

  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego,

  • bankowości elektronicznej.

Możliwe jest założenie profilu na PUE ZUS poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego, jednak w takim przypadku konieczne będzie potwierdzenie tożsamości w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty.

Udostępnij: