Apel dotyczący zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach został wystosowany pod koniec lutego przez Instytut Spraw Obywatelskich. Skąd taka decyzja? Jakie argumenty padły?
- Apel dotyczący zakazu używania telefonów w szkołach
- Zakaz wprowadzony w innych krajach
- Stanowisko ministerstwa
- Jaki wpływ maja telefony komórkowe na uczniów?
Ten temat już nie pierwszy raz pojawił się w rozmowach w edukacji. Powrót do dyskusji związany jest przede wszystkim z dbaniem o stan psychiczny dzieci, uczniów. Stąd wywiązał się apel wystosowany przez Instytut Spraw Obywatelskich do minister edukacji Barbary Nowackiej i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego.
Apel dotyczący zakazu używania telefonów w szkołach
Informacje na ten temat przedstawiła „Rzeczpospolita”. Skierowany list z apelem, który wystosował Instytut Spraw Obywatelskich ma formę otwartą. Przekazany został do minister edukacji i ministra cyfryzacji.
Zawarte są w nim prośby o wprowadzenie zakazu używania telefonów i urządzeń elektronicznych w szkołach.
Apel ten w głównej mierze oparty jest o zachowanie zasad higieny cyfrowej. Takie przepisy miałyby być wprowadzone do szkół już od 1 września 2024 roku. Takiej decyzji oczekują organizacje pozarządowe.
Przyczyny wystosowania tego listu są oparte na badaniach naukowych. W nich to porównuje się uzależnienie od telefonu do najgorszego z uzależnień, czyli narkotyków. Samo odłożenie telefonu, który i tak się znajduje w zasięgu wzroku dziecka, nie rozwiązuje tej kwestii. Bowiem, uczeń, który oczekuje na powiadomienia i tak nie będzie w stanie się skupić na zajęciach, gdyż ciągle będzie zaglądał, czy nasłuchiwał, czy na telefonie się coś pojawiło.
ZOBACZ TAKŻE: Wielka awaria Facebooka, Instagrama i Messengera!
Stąd też uzasadniona wydaję się być zasadność wyłączenia telefonów zaraz po przekroczeniu drzwi szkoły. Do tego właśnie dąży Instytut Spraw Obywatelski. Takie urządzenia powinny znajdować się w wyznaczonych do tego miejscach.
Zakaz wprowadzony w innych krajach
Taki zakaz został już wprowadzony w innych krajach. Między innymi w Szwecji, Francji, Hiszpanii, Norwegii, Danii czy Grecji. Nad tym zakazem zastanawia się również Holandia.
W apelu jest zawarta informacja, że taki zakaz powinien funkcjonować również w naszym kraju.
Także UNESCO popiera zakaz korzystania z telefonów komórkowych w szkołach, uznając nadmierne użytkowanie urządzeń elektronicznych za czynnik rozpraszający, przeszkadzający oraz szkodliwy dla procesu edukacji.
Stanowisko ministerstwa
Ministerstwo edukacji i cyfryzacji nie odniosło się w żaden sposób do apelu. Nie zostały podjęte żadne rozmowy, ani nie wydano żadnego oświadczenia w tej sprawie.
Jaki wpływ maja telefony komórkowe na uczniów?
Telefony komórkowe mają znaczący wpływ na edukację i samopoczucie uczniów. Z jednej strony, są one niezwykle użyteczne jako narzędzia do nauki, umożliwiając szybki dostęp do informacji, aplikacji edukacyjnych i materiałów dydaktycznych. Jednakże, nadmierne korzystanie z telefonów w szkole może prowadzić do szeregu negatywnych skutków, takich jak:
-
nadmierna ekspozycja na treści w mediach społecznościowych, grach oraz innych rozrywkowych aplikacjach może prowadzić do rozproszenia uwagi i obniżenia koncentracji podczas lekcji. Uczniowie mogą mieć trudności w skupieniu się na zadaniach szkolnych oraz utrzymaniu długotrwałej uwagi, co z kolei może wpływać negatywnie na ich osiągnięcia edukacyjne.
-
intensywne korzystanie z telefonów komórkowych może prowadzić do zaburzeń snu u uczniów. Wielokrotne sprawdzanie telefonów przed snem może zakłócać naturalny cykl snu, co prowadzi do zmęczenia i obniżenia sprawności poznawczej w szkole.
-
nadmierne korzystanie z telefonów może prowadzić do izolacji społecznej oraz zaburzeń emocjonalnych u uczniów. Spędzanie zbyt dużo czasu na komunikację wirtualną może ograniczać interakcje z rówieśnikami w świecie rzeczywistym, co może mieć negatywny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny.
Dlatego też, ograniczenie czasu korzystania z telefonów komórkowych w szkole może przynieść korzyści zarówno dla procesu nauczania, jak i dla ogólnego samopoczucia uczniów. Poprawa koncentracji, jakości snu oraz interakcji społecznych mogą przyczynić się do lepszych wyników edukacyjnych oraz zdrowszego rozwoju psychicznego i emocjonalnego uczniów.