Profil Zaufany traci ważność?! Ważny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji!

Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat, w którym przypomina o dokonaniu ważnej zmiany w Profilu Zaufanym. Czego dotyczą zmiany?

Według danych gov.pl, aż 14 mln Polaków korzysta z Profilu Zaufanego. Niewielu jednak pamięta o tym, że może on stracić ważność, a takich zmian należy dokonać co 3 lata.

Komunikat Ministerstwa Cyfryzacji

W komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji zostały umieszczone informacje przypominające o konieczności dokonania przedłużenia ważności konta Profilu Zaufanego. Jego ważność wynosi 3 lata od dokonania potwierdzenia.

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców naszego kraju. Pamiętaj! Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili możesz przedłużyć jego ważność - na kolejne 3 lata. Szybko, łatwo i wygodnie – czytamy w komunikacie Resortu Cyfryzacji we wpisie na platformie X

Jak dokonać przedłużenia ważności Profilu Zaufanego?

Takich zmian możemy dokonać w różny sposób. Można to zrobić poprzez:

  • logowanie się do profilu zaufanego

  • stronę pz.gov.pl

  • wizytę w placówce urzędu gminy, urzędu skarbowego lub oddziale ZUS i potwierdzenie tożsamości.

Po przedłużeniu ważności profilu zaufanego w bankowości elektronicznej, zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. W takiej sytuacji, metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego oraz logowaniu się profilem zaufanym zostanie zmieniona na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana.

Zdjęcie Profil Zaufany traci ważność?! Ważny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji! #1

Jeśli chcesz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce "Szczegóły profilu" wybierz "Zmień dostawcę tożsamości" na bank.

Co należy zrobić kiedy nie pamiętamy hasła bądź zgubiliśmy je?

W sytuacji, kiedy nie pamiętasz swojego loginu, należy wejść na stronę pz.gov.pl, wybrać opcję "Zaloguj się", a następnie kliknij w odnośnik "Nie pamiętam nazwy użytkownika", który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail. W tym miejscu należy kliknąć przycisk "Przypomnij", aby otrzymać wiadomość z loginem.

Dokładnie tak samo należy postąpić w przypadku zgubienia hasła. W takiej sytuacji klikamy „Nie pamiętam hasła”, należy podać nazwę użytkownika oraz numer PESEL, po czym wcisnąć „Zmień hasło” i w ten sposób otrzymamy wiadomość e-mail z linkiem do zmiany hasła. Klikamy linki zmieniamy hasło, wciskając „Zapisz”. Po tej czynności pojawi się pole w którym należy wpisać kod autoryzacyjny wysłany na nasz numer telefonu. Po wpisaniu kodu należy wcisnąć „Ustaw nowe hasło”

Jak założyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany możemy założyć korzystając z czerech sposobów:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej

  • wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem

  • potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną

  • osobiście w placówce wypełniając internetowy wniosek i potwierdzając go osobiście

Do czego służy Profil Zaufany?

Dzięki Profilowi Zaufanemu możemy uzyskać wiele udogodnień i korzyści w załatwianiu spraw urzędowych. Dzięki niemu możemy:

  • logować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP)

  • podpisywać JPK_VAT

  • złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej

  • zgłosić utraty dokumentu tożsamości

  • wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego

  • załatwiać sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym

  • uzyskać odpis aktu stanu cywilnego.

Udostępnij: