Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat, w którym przypomina o dokonaniu ważnej zmiany w Profilu Zaufanym. Czego dotyczą zmiany?
- Komunikat Ministerstwa Cyfryzacji
- Jak dokonać przedłużenia ważności Profilu Zaufanego?
- Co należy zrobić kiedy nie pamiętamy hasła bądź zgubiliśmy je?
- Jak założyć Profil Zaufany?
- Do czego służy Profil Zaufany?
Według danych gov.pl, aż 14 mln Polaków korzysta z Profilu Zaufanego. Niewielu jednak pamięta o tym, że może on stracić ważność, a takich zmian należy dokonać co 3 lata.
Komunikat Ministerstwa Cyfryzacji
W komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji zostały umieszczone informacje przypominające o konieczności dokonania przedłużenia ważności konta Profilu Zaufanego. Jego ważność wynosi 3 lata od dokonania potwierdzenia.
Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców naszego kraju. Pamiętaj! Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili możesz przedłużyć jego ważność - na kolejne 3 lata. Szybko, łatwo i wygodnie – czytamy w komunikacie Resortu Cyfryzacji we wpisie na platformie X
Jak dokonać przedłużenia ważności Profilu Zaufanego?
Takich zmian możemy dokonać w różny sposób. Można to zrobić poprzez:
-
logowanie się do profilu zaufanego
-
stronę pz.gov.pl
-
wizytę w placówce urzędu gminy, urzędu skarbowego lub oddziale ZUS i potwierdzenie tożsamości.
Po przedłużeniu ważności profilu zaufanego w bankowości elektronicznej, zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. W takiej sytuacji, metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego oraz logowaniu się profilem zaufanym zostanie zmieniona na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana.
Jeśli chcesz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce "Szczegóły profilu" wybierz "Zmień dostawcę tożsamości" na bank.
Co należy zrobić kiedy nie pamiętamy hasła bądź zgubiliśmy je?
W sytuacji, kiedy nie pamiętasz swojego loginu, należy wejść na stronę pz.gov.pl, wybrać opcję "Zaloguj się", a następnie kliknij w odnośnik "Nie pamiętam nazwy użytkownika", który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail. W tym miejscu należy kliknąć przycisk "Przypomnij", aby otrzymać wiadomość z loginem.
Dokładnie tak samo należy postąpić w przypadku zgubienia hasła. W takiej sytuacji klikamy „Nie pamiętam hasła”, należy podać nazwę użytkownika oraz numer PESEL, po czym wcisnąć „Zmień hasło” i w ten sposób otrzymamy wiadomość e-mail z linkiem do zmiany hasła. Klikamy linki zmieniamy hasło, wciskając „Zapisz”. Po tej czynności pojawi się pole w którym należy wpisać kod autoryzacyjny wysłany na nasz numer telefonu. Po wpisaniu kodu należy wcisnąć „Ustaw nowe hasło”
Jak założyć Profil Zaufany?
Profil Zaufany możemy założyć korzystając z czerech sposobów:
-
za pośrednictwem bankowości elektronicznej
-
wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem
-
potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną
-
osobiście w placówce wypełniając internetowy wniosek i potwierdzając go osobiście
Do czego służy Profil Zaufany?
Dzięki Profilowi Zaufanemu możemy uzyskać wiele udogodnień i korzyści w załatwianiu spraw urzędowych. Dzięki niemu możemy:
-
logować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP)
-
podpisywać JPK_VAT
-
złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
-
zgłosić utraty dokumentu tożsamości
-
wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
-
załatwiać sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym
-
uzyskać odpis aktu stanu cywilnego.