Nieprzewidziane zmiany w podróży, takie jak odwołanie lub opóźnienie lotu, mogą zrujnować plany pasażerów. Jednak w takich sytuacjach warto zachować spokój, ponieważ linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia odpowiedniej opieki. Co więcej, pasażerowie mają szereg praw, które mogą pomóc w uzyskaniu rekompensaty.
- Twój lot został odwołany lub opóźniony? Oto jak uzyskać odszkodowanie!
- Przeczytaj umowy przed podróżą
- Kiedy przysługuje odszkodowanie?
- Wyjątki od prawa do odszkodowania
- Prawo do opieki- na czym to polega?
Twój lot został odwołany lub opóźniony? Oto jak uzyskać odszkodowanie!
Nie każdy pasażer jest świadomy, że w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu, mogą przysługiwać mu znaczne odszkodowania. Przed wyruszeniem w podróż, warto zapoznać się z przysługującymi prawami oraz procedurami ubiegania się o rekompensaty.
Przeczytaj umowy przed podróżą
Przed podróżą warto dokładnie przeczytać umowy z linią lotniczą, biurem podróży czy hotelem. Renata Yanisiv z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (ECK) podkreśla, że znajomość tych dokumentów może ułatwić zgłaszanie roszczeń. Wiedza, do kogo i kiedy zwrócić się z reklamacją, może zaoszczędzić wiele stresu. Yanisiv wyjaśnia, że:
Roszczenia dotyczące przewozów lotniczych zgłaszamy po zakończeniu podróży. Natomiast problemy związane z warunkami noclegu należy zgłaszać bezpośrednio podczas wyjazdu do właściciela obiektu lub organizatora wycieczki.
Kiedy przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje tylko wtedy, gdy winę ponosi przewoźnik. Wysokość rekompensaty zależy od dystansu lotu:
- do 1,5 tys. km – 250 euro na pasażera,
- między 1,5 tys. km a 3,5 tys. km – 400 euro na pasażera,
- powyżej 3,5 tys. km – 600 euro na pasażera.
W przypadku odwołania lotu, pasażer ma prawo do zwrotu ceny biletu, chyba że przewoźnik zaoferuje alternatywne połączenie. Odszkodowanie za strajki przysługuje tylko wtedy, gdy dotyczą one pracowników przewoźnika, a nie personelu lotniskowego.
ZOBACZ TAKŻE: Zmarła najstarsza Polka. Anna Gawłowska miała aż 111 lat!
Wyjątki od prawa do odszkodowania
Nie wszystkie opóźnienia lub odwołania lotów kwalifikują się do odszkodowania. Przyczyny niezależne od przewoźnika, takie jak złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, destabilizacja polityczna czy zagrożenia bezpieczeństwa, wykluczają możliwość rekompensaty. Ponadto, jeśli pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu na co najmniej dwa tygodnie przed planowaną podróżą, nie przysługuje im odszkodowanie.
Prawo do opieki- na czym to polega?
W przypadku opóźnionych lotów pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki. Ma ono zastosowanie, jeśli dystans lotu nie przekracza 1,5 tys. km, a opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny. Dla lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1,5 tys. km oraz lotów między 1,5 tys. km a 3,5 tys. km, opóźnienie musi wynieść co najmniej 3 godziny, a dla pozostałych lotów – 4 godziny.
Linia lotnicza lub lotnisko powinny zapewnić pasażerom posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania. Jeśli pasażer sam poniesie te koszty, może ubiegać się o ich zwrot, pod warunkiem posiadania odpowiednich paragonów lub faktur. Jeśli opóźnienie wymaga noclegu, linia lotnicza powinna zapewnić hotel oraz transport z i do hotelu.