Emeryci w całej Polsce powinni w najbliższym czasie uważnie sprawdzać swoje konta bankowe. Do 15 sierpnia część z nich może otrzymać dodatkowe 260 zł. Informacja ta wywołała spore zainteresowanie wśród seniorów, którzy z niecierpliwością oczekują na zasilenie swoich kont.
- Kto może liczyć na dodatkowe środki?
- Te osoby otrzymają dodatkowe wsparcie!
- Świadczenie ratownicze- komu przysługuje?
- Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania świadczenia ratowniczego?
- Jak sprawdzić, czy należą ci się dodatkowe środki?
Kto może liczyć na dodatkowe środki?
Dodatek w wysokości 260 zł jest przeznaczony dla emerytów, którzy spełniają określone kryteria. W szczególności, wsparcie to jest adresowane do tych seniorów! Sprawdź, czy ci się należy!
Te osoby otrzymają dodatkowe wsparcie!
Świadczenie, o którym mowa, to tzw. świadczenie ratownicze. Od marca 2024 roku jest ono wypłacane w kwocie 258 zł miesięcznie i przysługuje wybranym grupom społecznym. Przede wszystkim mogą je otrzymać strażacy ochotnicy oraz ratownicy górscy, którzy na emeryturze kontynuują działalność ratowniczą lub wykonywali ją przez odpowiedni okres czasu. Jest to forma docenienia ich długoletniej służby na rzecz społeczeństwa i wsparcia ich w codziennych wydatkach.
Mężczyźni mogą starać się o świadczenie ratownicze po przepracowaniu 25 lat. Dodatkowo należy udowodnić, że brało się udział w akcjach ratowniczych. Podobna sytuacja występuje w przypadku kobiet, jednak tutaj odpowiedni staż pracy jest nieco krótszy i wynosi 20 lat- donosi portal goniec.pl
ZOBACZ TAKŻE: Od 2 września nastąpią duże zmiany na Allegro! Czego mogą spodziewać się użytkownicy?
Świadczenie ratownicze- komu przysługuje?
Świadczenie ratownicze jest przyznawane na całe życie. O świadczenie to można ubiegać się po osiągnięciu wieku emerytalnego, czyli 65 lat dla mężczyzn i 60 lat dla kobiet. Aby je otrzymać, należy złożyć odpowiedni wniosek do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP ubiegający się o świadczenie. Wypłatą dodatku zajmuje się Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA. Środki są przekazywane co miesiąc, do 15. dnia każdego miesiąca. Warto zaznaczyć, że świadczenie ratownicze jest przyznawane bezterminowo i nie zależy od wysokości podstawowej emerytury.
Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania świadczenia ratowniczego?
Osoba starająca się o świadczenie ratownicze musi udokumentować odpowiedni okres bezpośredniego udziału w akcjach ratowniczych. Potwierdzeniem mogą być dokumenty prowadzone przez PSP lub pisemne oświadczenia trzech świadków. Ważne jest, aby co najmniej jedna z osób składających oświadczenie pełniła funkcję publiczną, na przykład była dyrektorem szkoły, radnym lub wójtem.
Świadczenie ratownicze jest corocznie waloryzowane, co oznacza, że jego wartość wzrasta wraz z inflacją. W wyniku waloryzacji przeprowadzonej w marcu 2024 roku, wysokość świadczenia wzrosła o 28 zł, z wcześniejszych 230 zł do obecnych 258 zł. Dzięki temu, osoby uprawnione do świadczenia zyskują dodatkowo 3096 zł rocznie.
Jak sprawdzić, czy należą ci się dodatkowe środki?
Jeśli jesteś emerytem i w przeszłości pełniłeś funkcję strażaka ochotnika lub ratownika górskiego, warto sprawdzić swoje konto bankowe przed 15 sierpnia. Świadczenie ratownicze powinno zostać wypłacone do tego terminu. Regularne monitorowanie stanu konta pozwoli upewnić się, że dodatek został przelany. W przypadku, gdy pieniądze nie pojawią się na twoim koncie, należy skontaktować się z odpowiednią instytucją, aby wyjaśnić sytuację i sprawdzić, czy wszystkie formalności zostały dopełnione.