Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowym projektem ustawy, który może zmienić sposób, w jaki uczniowie korzystają z podręczników. Dzięki tej inicjatywie podręczniki szkolne mogłyby być dostępne w wersji cyfrowej, co znacznie ułatwiłoby naukę i odciążyłoby tornistry uczniów. Co dokładnie zmieni ta ustawa?
- Zbyt ciężkie plecaki uczniów
- Jakie konsekwencje zdrowotne grożą uczniom?
- Czy będą cyfrowe podręczniki?
- Brak dostosowywania cyfrowych podręczników dla niepełnosprawnych
- Każdy podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego ma posiadać cyfrowy odpowiednik
- Kiedy nastąpi wprowadzenie cyfrowych podręczników?
MEN pracuje nad nowym projektem ustawy, który ma zmienić dotychczasowe przepisy dotyczące systemu oświaty. W ramach tej inicjatywy, dopuszczenie podręczników do użytku szkolnego będzie uzależnione od posiadania ich cyfrowych wersji, niezależnie od daty ich zatwierdzenia. Wprowadzenie cyfryzacji ma na celu znaczące odciążenie plecaków uczniów.
Zbyt ciężkie plecaki uczniów
Wielu rodziców zastanawia się nad tym, czy plecaki ich dzieci nie są zbyt ciężkie.
ZOBACZ TAKŻE: Przełomowa zmiana w systemie nauczania! Jeden przedmiot zamiast czterech!
W polskim ustawodawstwie nie ma zawartych konkretnych informacji dotyczącej, ile taki tornister powinien ważyć.
Dostępne są jedynie wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, który mówi o tym, że plecak szkolny nie powinien szkodzić zdrowiu dziecka, a tym samym nie powinien przekraczać 10-15% masy ciała dziecka.
Wytyczne GIS dotyczące plecaków szkolnych dotyczą głównie odpowiedniego doboru tornistra do wieku dziecka ze szczególnym uwzględnieniem jego ciężaru, gdyż ma to istotne znaczenie w prawidłowym kształtowaniu sylwetki ucznia.
Jakie konsekwencje zdrowotne grożą uczniom?
Noszenie zbyt ciężkich plecaków przez dzieci może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych:
-
wady postawy i problemy z kręgosłupem, w tym skoliozę,
-
negatywny wpływ na stawy biodrowe, kolana i stopy
Skutki noszenia ciężkich tornistrów mogą być odczuwalne nawet w dorosłym życiu. Mogą prowadzić do zwyrodnień kręgosłupa i stawów, a także do problemów z narządami wewnętrznymi i bólów kończyn.
Dlatego tak istotne jest kontrolowanie wagi plecaka dziecka, oraz zachęcanie go, aby ciężkie podręczniki zostały w szkolnych szafkach. Zapewnienie takiego miejsca do przechowywania tych rzeczy jest obowiązkiem każdego dyrektora, co wynika z rozporządzenia MEN.
Czy będą cyfrowe podręczniki?
Zgodnie z obowiązującym prawem, aby podręcznik mógł być używany w szkołach, musi mieć zarówno wersję papierową, jak i cyfrową dostępną w internecie lub na nośniku danych. Ten wymóg wprowadzono w 2018 roku, a zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku.
Dzięki temu uczniowie mogą wybierać, czy korzystać z książek w formie papierowej, czy z ich wersji cyfrowej.
Niestety, to rozwiązanie nie rozwiązuje całkowicie problemu ciężkich plecaków. Podręczniki, które zostały dopuszczone do użytku przed 2020 rokiem, nie mają wersji cyfrowych, więc uczniowie wciąż muszą je nosić w tradycyjnej formie.
Dodatkowo, nawet podręczniki, które mają swoje cyfrowe odpowiedniki, mogą być trudne do użycia dla uczniów z niepełnosprawnościami, co ogranicza ich dostęp do materiałów edukacyjnych.
Brak dostosowywania cyfrowych podręczników dla niepełnosprawnych
Obecne przepisy dotyczące podręczników nie zapewniają równego dostępu do materiałów edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami. Choć wszystkie podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego od stycznia 2020 roku powinny mieć wersję cyfrową, wiele z tych materiałów nie jest dostosowanych do potrzeb uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Cyfrowe wersje podręczników często są jedynie prostymi plikami PDF, które nie spełniają wymogów dostępności, takich jak możliwość łatwego odczytu przez uczniów z niepełnosprawnościami.
W praktyce, uczniowie z niepełnosprawnościami muszą wciąż nosić ciężkie podręczniki w wersji papierowej, zarówno te starsze, jak i nowsze, mimo że powinny być dostępne w formie cyfrowej.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że konieczne jest włączenie „cyfrowych odzwierciedleń podręczników” do wymogów dostępności. Niestety, ten postulat nie został uwzględniony w nowej ustawie, co oznacza, że problem może nadal występować, a uczniowie z niepełnosprawnościami będą musieli korzystać z papierowych wersji podręczników.
Każdy podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego ma posiadać cyfrowy odpowiednik
Wiceminister edukacji, Katarzyna Lubnauer, podczas posiedzenia senackiej Komisji Edukacji powiedziała, że chcą, aby wszystkie podręczniki, które były dopuszczone do użytku przed 2020 rokiem, miały swoje wersje cyfrowe. To pozwoli uczniom czasami nie przynosić książek do domu.
Zgodnie z nowymi przepisami, podręczniki dopuszczone przed 1 stycznia 2020 roku będą stopniowo otrzymywać wersje cyfrowe, ale tylko przy kolejnych wydaniach papierowych. To oznacza, że nie wszystkie podręczniki będą miały nowe wydania w tym samym czasie, więc uczniowie będą musieli jeszcze poczekać na pełne zastąpienie książek papierowych.
W przypadku nowego wydania podręcznika, wydawca będzie musiał zapewnić jego cyfrową wersję, a także poinformować ministra o tym, gdzie będzie dostępna.
Kiedy nastąpi wprowadzenie cyfrowych podręczników?
Obecnie projekt ustawy dotyczący systemu oświaty jest na etapie, w którym Ministerstwo Edukacji Narodowej odnosi się do uwag zgłoszonych podczas opiniowania. Nikt nie zgłosił żadnych zastrzeżeń do artykułu 14, który nakłada obowiązek wprowadzenia cyfrowych wersji dla każdego nowego wydania podręcznika. Związek Nauczycielstwa Polskiego poparł te zmiany.
Jednak nowelizacja musi jeszcze przejść długą drogę legislacyjną. Musi zostać uchwalona przez Sejm w trzech czytaniach, a następnie podpisana przez Prezydenta.
Na zmiany zatem trzeba jeszcze poczekać.
Źródło zdjęć: Canva