W styczniu 2025 roku rozpoczął się nabór wniosków o zwrot kosztów związanych z zużyciem energii elektrycznej. Program ten oferuje wsparcie dla osób, które spełniają określone kryteria. Zainteresowani mogą ubiegać się o dopłatę na pokrycie wydatków związanych z rachunkami za prąd. Kogo obejmuje ten program?
- Kto może ubiegać się o taką dopłatę?
- Na jaką kwotę można liczyć?
- Gdzie złożyć taki wniosek?
- Kiedy można liczyć na otrzymanie wsparcia?
Dopłaty do energii elektrycznej stanowią część programu "Aktywny samorząd", który jest realizowany przez PFRON. Jest to kolejny krok w kierunku zapewnienia wsparcia dla konkretnych osób.
Kto może ubiegać się o taką dopłatę?
Program refundacji kosztów energii elektrycznej jest przeznaczony dla osób spełniających określone warunki, w tym przede wszystkim dla tych, które korzystają z urządzeń medycznych, takich jak respiratory czy koncentratory tlenu, w ramach domowej opieki.
Refundacja obejmuje:
-
osoby dorosłe z orzeczeniem o umiarkowanej lub znaczącej niepełnosprawności
-
dzieci poniżej 16. roku życia, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności
Program dotyczy osób wymagających długoterminowej opieki medycznej.
ZOBACZ TAKŻE: Ważny obowiązek dla właścicieli budynków! Termin tego dokumentu mija 31 stycznia!
Na jaką kwotę można liczyć?
W ramach programu można otrzymać refundację kosztów energii elektrycznej do 600 zł.
Aby uzyskać tę kwotę, należy złożyć wniosek obejmujący okres sześciu miesięcy, co daje 100 zł miesięcznie.
Jeśli ktoś chce ubiegać się o mniejszą kwotę, może zgłosić wniosek za trzy miesiące, co wyniesie 300 zł.
Ważne jest, że każdy wniosek dotyczy wyłącznie jednego, ciągłego okresu. Nie można składać kolejnych wniosków za te same miesiące.
Na przykład, jeśli wniosek złożymy w styczniu 2025 roku, będziemy mogli uwzględnić wydatki z okresu od lipca do grudnia 2024 roku.
Składając wniosek w marcu 2025 roku, będziemy mogli rozliczyć koszty od września 2024 roku do lutego 2025 roku.
Gdzie złożyć taki wniosek?
Aby ubiegać się o refundację, należy złożyć wniosek przez system online – System Obsługi Wsparcia (SOW), dostępny na stronie https://sow.pfron.org.pl.
Proces składania wniosku jest prosty i składa się z trzech kroków:
-
zalogowanie się do systemu za pomocą profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego
-
wypełnienie formularza, w którym trzeba podać dane osobowe oraz załączyć wymagane dokumenty potwierdzające spełnianie warunków
-
złożenie wniosku – elektronicznie przez system SOW lub papierowo w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
Aby wniosek mógł zostać rozpatrzony, należy dostarczyć:
-
orzeczenie o niepełnosprawności (dla dzieci do 16. roku życia wystarczy orzeczenie o niepełnosprawności)
-
zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność korzystania z respiratora lub koncentratora tlenu
-
nie trzeba załączać faktur za energię elektryczną
Należy upewnić się, że wszystkie dane są poprawnie wpisane, szczególnie numer PESEL i numer konta bankowego.
Kiedy można liczyć na otrzymanie wsparcia?
Wnioski będą przyjmowane przez cały rok – od 2 stycznia do 31 grudnia 2025 roku, a pierwsze wypłaty zaplanowane są na drugi kwartał 2025.
Źródło zdjęć: Canva