Nowe dostosowania na egzaminie ósmoklasisty – co warto wiedzieć?

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) ogłosiła nowe zasady dostosowań dla uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty, którzy posiadają specjalne potrzeby edukacyjne. Najważniejsze zmiany dotyczą wydłużonego czasu egzaminu oraz zasad korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych podczas testów.

Dłuższy czas egzaminu – konieczna zmiana

W związku z ogólnym wydłużeniem czasu trwania egzaminów ósmoklasisty o około 25%, dostosowania dla uczniów wymagających specjalnych warunków również uległy modyfikacji. Celem tej zmiany jest zapewnienie uczniom możliwości spokojnego rozwiązania arkuszy egzaminacyjnych, zwłaszcza jeśli napotkają nieoczekiwane trudności, takie jak problemy z koncentracją, stres egzaminacyjny czy inne czynniki wpływające na ich wyniki.

Ile dodatkowego czasu przewidziano?

Dostosowanie czasu egzaminu dotyczy różnych grup uczniów w zależności od rodzaju ich trudności edukacyjnych. Oto szczegółowy podział:

1. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

  • Język polski – maksymalnie 75 minut więcej
  • Matematyka – maksymalnie 65 minut więcej
  • Język obcy nowożytny – maksymalnie 55 minut więcej

2. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia)

  • Język polski150 minut (75 min dodatkowo)
  • Matematyka125 minut (65 min dodatkowo)
  • Język obcy nowożytny110 minut (55 min dodatkowo)

3. Uczniowie z niepełnosprawnościami (np. autyzm, Asperger, słabowidzenie, niedosłuch, afazja, niepełnosprawność ruchowa)

  • Język polski – do 225 minut
  • Matematyka – do 190 minut
  • Język obcy nowożytny – do 165 minut

4. Uczniowie cudzoziemcy z ograniczoną znajomością języka polskiego

  • Język polski – do 225 minut
  • Matematyka – do 190 minut
  • Język obcy nowożytny110 minut

5. Uczniowie z Ukrainy przebywający w Polsce w związku z wojną

  • Język polski – do 265 minut
  • Matematyka – do 125 minut
  • Język obcy nowożytny110 minut

Nowe zasady dotyczące urządzeń telekomunikacyjnych

Jedną z najważniejszych zmian jest możliwość posiadania urządzenia telekomunikacyjnego podczas egzaminu, pod warunkiem, że służy ono do monitorowania stanu zdrowia ucznia. Dodatkowo nauczyciel wspomagający lub specjalista obecny na egzaminie będzie miał prawo pomóc uczniowi w obsłudze urządzenia, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Zdjęcie Nowe dostosowania na egzaminie ósmoklasisty – co warto wiedzieć? #1

Co oznaczają te zmiany dla uczniów?

Nowe zasady oznaczają dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi większe wsparcie i komfort podczas egzaminu. Dzięki wydłużeniu czasu oraz dopuszczeniu odpowiednich urządzeń, uczniowie będą mieli lepsze warunki do skupienia się i poprawnego rozwiązania arkuszy egzaminacyjnych.

Podsumowanie

  • Egzamin ósmoklasisty został wydłużony o 25%, co wymusiło dostosowania dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi.
  • Długość egzaminu różni się w zależności od rodzaju specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  • Uczniowie mogą korzystać z urządzeń telekomunikacyjnych, jeśli są one niezbędne do monitorowania ich zdrowia.
  • Nauczyciele wspomagający mogą pomagać w obsłudze tych urządzeń.

Dzięki tym zmianom egzamin ósmoklasisty stanie się bardziej dostępny i przyjazny dla uczniów wymagających specjalnych warunków edukacyjnych.

Udostępnij: