Kultowa marka odzieżowa Forever 21 ponownie ogłasza bankructwo. To już drugi raz w ciągu zaledwie sześciu lat, kiedy jedna z ikon fast fashion nie radzi sobie z nowymi realiami rynku detalicznego. Spadek ruchu w galeriach handlowych, rosnąca konkurencja online i nietrafione decyzje właścicieli doprowadziły do sytuacji, w której wierzyciele firmy mogą już tylko liczyć na ułamek należnych pieniędzy. Mimo wszystko – to jeszcze nie musi być definitywny koniec marki.
- Znana marka po raz drugi ogłasza upadłość
- Co doprowadziło do drugiego bankructwa?
- Czy Forever 21 jeszcze wróci?
- Forever 21 to znana marka również w Polsce
Znana marka po raz drugi ogłasza upadłość
Amerykańska sieć sklepów Forever 21, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek fast fashion na świecie, po raz drugi w ciągu sześciu lat ogłosiła upadłość.
Pomimo wcześniejszych prób ratowania działalności i zmian właścicielskich, marka nie zdołała dostosować się do gwałtownych zmian na rynku. Tym razem może to oznaczać definitywny koniec jednej z ikon mody młodzieżowej.
Zgodnie z dokumentami sądowymi złożonymi w sądzie ds. upadłości w Delaware, proponowany przez Forever 21 plan restrukturyzacyjny przewiduje wypłatę jedynie 3–6% roszczeń dla niezabezpieczonych wierzycieli – głównie dostawców i sprzedawców.
Łączna kwota ich roszczeń to aż 433 miliony dolarów, co oznacza, że większość tych pieniędzy prawdopodobnie nigdy nie zostanie odzyskana.
ZOBACZ TAKŻE: Klienci największych banków alarmują! Z kont znikają pieniądze!
Justin Alberto, prawnik reprezentujący komitet wierzycieli, określił plan jako „fatalny w skutkach” i ostrzegł, że zagrożona jest przyszłość wielu producentów, zarówno w USA, jak i w Chinach oraz miejsc pracy ich pracowników.
W tle sprawy pojawiają się również kontrowersje dotyczące umowy ze stycznia 2025 roku, w ramach której członek SPARC Group, JCPenney, przejął spółkę macierzystą Forever 21.
Komitet wierzycieli zarzuca, że porozumienie to mogło zostać skonstruowane z korzyścią dla JCPenney kosztem pozostałych stron.
Co doprowadziło do drugiego bankructwa?
Forever 21 nie zdołało utrzymać swojej pozycji na rynku w obliczu zmian, które całkowicie przekształciły sektor detaliczny.
Spadek liczby klientów odwiedzających centra handlowe, błyskawiczny rozwój sprzedaży internetowej oraz sukcesy zagranicznych marek online – takich jak chińska Shein – sprawiły, że amerykańska sieciówka została wypchnięta na margines.
Władze Forever 21 tłumaczą swoją trudną sytuację również nierówną konkurencją cenową – konkurenci z Chin korzystali z tzw. zwolnienia „de minimis”, które pozwalało na import małych paczek bez opłat celnych.
Nowe przepisy w tej sprawie, zapowiedziane przez administrację Donalda Trumpa, wejdą w życie dopiero 2 maja 2025 roku, dla Forever 21 może być już jednak za późno.
Czy Forever 21 jeszcze wróci?
Obecnie sieć prowadzi wyprzedaże likwidacyjne w około 350 sklepach na terenie USA. Choć sklepy oraz strona internetowa wciąż działają, nie znaleziono inwestora gotowego przejąć firmę w całości, co znacznie zwiększa szansę na jej definitywną likwidację.
Istnieje jednak możliwość, że sama marka przetrwa.
Właściciel praw do Forever 21 – Authentic Brands Group – zapowiedział możliwość ponownego udzielenia licencji na wykorzystanie marki.
Forever 21 może więc powrócić w nowej formie, np. jako brand działający wyłącznie online lub w zupełnie innym modelu biznesowym.
Forever 21 to znana marka również w Polsce
Marka była obecna również na polskim rynku, ale jej przygoda nad Wisłą zakończyła się już wcześniej.
W ramach restrukturyzacji z 2019 roku firma zamknęła większość sklepów w Europie, w tym wszystkie w Polsce.
Szybka ekspansja i późniejsze masowe cięcia pokazały, że nawet globalne ambicje nie wystarczą w starciu z nowymi realiami handlu detalicznego.
Źródło zdjęć: Canva, Wikipedia