Rewolucja w szkołach? MEN wprowadzi nową ocenę?

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzenie zupełnie nowej formy oceny uczniów. Pomysł ten pojawił się w odpowiedzi na interpelację posłów, którzy zwrócili uwagę na potrzeby dzieci z autyzmem oraz innymi trudnościami w nauce. Zmiany mogą wejść w życie już od września 2025 roku.

Posłowie alarmują: system nie przystaje do realiów

Grupa parlamentarzystów – m.in. Urszula Rusecka, Bożena Borys-Szopa, Jarosław Krajewski, Anna Milczanowska i Joanna Borowiak – skierowała do resortu edukacji interpelację, w której domagają się działań na rzecz uczniów z autyzmem.

W dokumencie czytamy:

„W ostatnich latach obserwujemy rosnącą liczbę zgłoszeń dotyczących trudności, z jakimi spotykają się uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności w dostępie do edukacji oraz w trakcie jej realizacji”.

Politycy podkreślili, że wiele szkół wciąż nie jest przygotowanych do pracy z dziećmi wymagającymi indywidualnego podejścia. Brakuje zarówno specjalistów, jak i narzędzi, które wspierałyby proces nauczania i oceniania.

Nowy model oceny funkcjonalnej

Odpowiedzi na interpelację udzieliła wiceminister edukacji Izabela Ziętka. Przedstawicielka resortu poinformowała, że trwają prace nad wprowadzeniem tzw. oceny funkcjonalnej.

„Planuje się, żeby ocena funkcjonalna prowadzona w przedszkolu, szkole, placówce była ważnym mechanizmem, który umożliwi identyfikację potrzeb dzieci i uczniów” – zapowiedziała Ziętka.

Nowy model oceniania ma umożliwić lepsze dostosowanie nauczania do możliwości konkretnego ucznia – nie tylko w kontekście wyników, ale również codziennego funkcjonowania i barier rozwojowych. Ma to być realne narzędzie wspierające edukację włączającą.

Koniec z ocenianiem „jedną miarą”?

Tradycyjny system ocen – skupiony głównie na wynikach z testów i kartkówek – coraz częściej krytykowany jest przez rodziców i specjalistów. Szczególnie w przypadku uczniów z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi, takie podejście okazuje się niewystarczające i krzywdzące.

„Dzieci z autyzmem wymagają szczególnej opieki, wsparcia i dostosowanych metod nauczania, które umożliwią im pełny rozwój i integrację ze społeczeństwem” – argumentowali posłowie w piśmie do MEN.

Czy uczniowie będą zwolnieni z egzaminów?

Jednym z pytań zadanych resortowi było to, czy dzieci z autyzmem oraz zmagające się z dyskalkulią mogłyby być zwolnione z obowiązkowego egzaminu z matematyki. Ministerstwo nie odniosło się jednoznacznie do tej propozycji, ale temat pozostał otwarty.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Według zapowiedzi Ministerstwa Edukacji, wprowadzenie oceny funkcjonalnej planowane jest na wrzesień 2025 roku. Oznacza to, że nauczyciele, dyrektorzy i rodzice mają jeszcze ponad rok na przygotowanie się do nowego modelu pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach.

Źródło zdjęcia: Canva

Nowa ocena może okazać się przełomem w myśleniu o edukacji – szczególnie tej naprawdę dostępnej dla każdego ucznia, bez względu na jego indywidualne wyzwania.

 

Udostępnij: