W dobie rosnącej cyfryzacji bankowości coraz częściej mamy do czynienia z próbami wyłudzeń i oszustw internetowych. Cyberprzestępcy wykorzystują różne metody, by podszyć się pod zaufane instytucje i zdobyć dostęp do naszych danych lub środków finansowych. Jedną z instytucji, która regularnie ostrzega swoich klientów, jest PKO Bank Polski. Tym razem bank opublikował ważny komunikat dotyczący nowej fali ataków phishingowych. Na co uważać i jak skutecznie chronić swoje konto?
- PKO BP ostrzega przed groźnym phishingiem
- Rozsyłane są fałszywe e-maile
- Jak wygląda oszustwo?
- Jak chronić się przed oszustwem?
- PKO BP apeluje
PKO BP ostrzega przed groźnym phishingiem
PKO Bank Polski, największy bank komercyjny w kraju, wydał ważne ostrzeżenie dla wszystkich swoich klientów.
ZOBACZ TAKŻE: Pilny komunikat od PGNiG! Firma ostrzega wszystkich klientów!
Jak poinformowano, oszuści internetowi rozpoczęli kolejną kampanię phishingową, której celem jest wyłudzenie danych logowania do bankowości internetowej. Fałszywe wiadomości e-mail, które trafiają do klientów, są bardzo profesjonalnie przygotowane i mogą zmylić nawet uważnych użytkowników.
Rozsyłane są fałszywe e-maile
Atak polega na rozsyłaniu e-maili podszywających się pod oficjalną korespondencję banku. W treści wiadomości znajduje się m.in. informacja o „konieczności aktualizacji certyfikatu bezpieczeństwa” lub „zagrożeniu związanym z kontem bankowym”.
Informujemy, że certyfikat bezpieczeństwa powiązany z twoim kontem bankowości internetowej ІРKO – treść wiadomości
Dołączony jest również link, który prowadzi na spreparowaną stronę internetową przypominającą serwis logowania do iPKO. Celem ataku jest nakłonienie użytkownika do wpisania swoich danych logowania, które następnie trafiają w ręce przestępców.
Jak wygląda oszustwo?
Wiadomości rozsyłane przez cyberprzestępców mają temat i adres nadawcy stylizowane na oficjalne komunikaty banku.
Adresy e-mail wyglądają autentycznie, często zawierają nazwę banku lub jego skrót, co zwiększa ich wiarygodność.
W treści pojawiają się ostrzeżenia, że brak reakcji może skutkować zablokowaniem dostępu do konta lub utratą danych.
Link w wiadomości prowadzi do fałszywej strony internetowej, niemal identycznej jak oficjalny serwis PKO BP.
To tzw. strona phishingowa, której zadaniem jest wyłudzenie danych klienta, takich jak login, hasło czy kod SMS.
Po wpisaniu danych, oszuści mogą przejąć pełną kontrolę nad kontem i wypłacić środki, zanim użytkownik zdąży zareagować.
Jak chronić się przed oszustwem?
PKO BP apeluje do swoich klientów o szczególną ostrożność i przypomina kilka kluczowych zasad, które mogą ochronić przed utratą pieniędzy:
-
Nigdy nie klikaj w linki przesyłane w wiadomościach e-mail lub SMS, nawet jeśli wydają się pochodzić od banku.
-
Zawsze wpisuj adres strony banku ręcznie – np. www.ipko.pl – zamiast korzystać z linków.
-
Korzystaj wyłącznie z oficjalnej aplikacji mobilnej banku pobranej z zaufanego źródła.
-
Aktualizuj regularnie oprogramowanie na komputerze i smartfonie – zwłaszcza przeglądarkę i aplikacje bankowe.
-
Nigdy nie udostępniaj danych logowania osobom trzecim. Nawet pracownicy banku nie mają prawa ich żądać.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń co do autentyczności wiadomości, bank zachęca do niezwłocznego kontaktu z infolinią lub wizyty w najbliższym oddziale.
PKO BP apeluje
Choć bank stosuje nowoczesne systemy zabezpieczeń, eksperci PKO BP podkreślają, że najsłabszym ogniwem często okazuje się nieuwaga użytkownika.
Dlatego tak ważna jest świadomość zagrożeń i zachowanie ostrożności w codziennym korzystaniu z bankowości elektronicznej.
Zespół banku zachęca do śledzenia komunikatów publikowanych na stronie internetowej i w aplikacji, gdzie na bieżąco zamieszczane są informacje o aktualnych zagrożeniach i sposobach ich unikania.
Źródło zdjęć: Canva