Już od 1 września 2026 roku polskie szkoły podstawowe czeka prawdziwa rewolucja edukacyjna. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nowy ramowy plan nauczania, który diametralnie zmieni organizację zajęć, zakres nauczanych przedmiotów oraz rolę nauczycieli. W centrum zmian znalazły się nie tylko uczniowie, ale również dyrekcja i kadra pedagogiczna. Czego możemy się spodziewać? Sprawdź, co zniknie, a co zostanie wprowadzone na nowo!
- Jeden przedmiot zamiast czterech – Przyroda dla klas IV–VI
- Koniec z WOS-em, czas na edukację obywatelską
- Technika odchodzi – czas na zajęcia praktyczno-techniczne
- Koniec z łaciną jako drugim językiem
- Nowe obowiązki dyrektorów i wychowawców
- Wsparcie psychologiczne i edukacja specjalna z nowym wymiarem godzin
- Tydzień projektowy – nowy wymiar nauki
- Kiedy startują zmiany?
Jeden przedmiot zamiast czterech – Przyroda dla klas IV–VI
Największą zmianą będzie scalenie biologii, geografii, chemii i fizyki w jeden przedmiot – „Przyroda”. Dzieci z klas IV–VI będą miały 3 godziny tygodniowo zajęć z tego interdyscyplinarnego bloku. Celem jest łatwiejsze zrozumienie zjawisk przyrodniczych i nauka całościowego spojrzenia na świat – zgodnie z nowoczesnymi trendami edukacyjnymi.
Powrót do tradycyjnych przedmiotów w klasach VII–VIII
Starsze klasy wracają do klasycznego podziału na cztery przedmioty, ale w nowym układzie godzinowym:
- Biologia i geografia: 2 godziny w klasie VII i 1 godzina w klasie VIII.
- Chemia i fizyka: 1 godzina w klasie VII i 2 godziny w klasie VIII.
Ten nowy podział ma odciążyć uczniów, zachowując jednocześnie kluczowe elementy programu.
Koniec z WOS-em, czas na edukację obywatelską
Zamiast dotychczasowej wiedzy o społeczeństwie, uczniowie klas VII–VIII będą uczestniczyć w zajęciach z edukacji obywatelskiej – 1 godzina tygodniowo. Zajęcia skupią się na praktycznych umiejętnościach społecznych, zrozumieniu praw obywatelskich, mechanizmów demokracji i odpowiedzialności społecznej.
Technika odchodzi – czas na zajęcia praktyczno-techniczne
Przedmiot „technika” zostanie zastąpiony przez praktyczno-techniczne zajęcia w klasach IV–VI (po 2 godziny tygodniowo). Skoncentrują się one na praktycznych umiejętnościach, kreatywnym myśleniu i pracy zespołowej. Uczniowie będą uczyć się, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami technicznymi i rozwijać zdolności manualne.
Koniec z łaciną jako drugim językiem
Łacina zniknie z oferty przedmiotów w klasach VII–VIII jako alternatywa dla drugiego języka obcego. Powodem jest znikome zainteresowanie uczniów tym przedmiotem. Zamiast tego MEN chce postawić na języki nowożytne, które lepiej przygotują uczniów do dalszej edukacji i przyszłego rynku pracy.
Nowe obowiązki dyrektorów i wychowawców
Wprowadzono stałą liczbę godzin do dyspozycji dyrektora:
- 3 godziny dla klas I–III,
- 6 godzin dla klas IV–VIII.
Dodatkowo, wychowawcy w klasach IV–VIII będą musieli prowadzić co najmniej 1 godzinę tygodniowo zajęć profilaktyczno-bezpiecznościowych, które mają wspierać rozwój społeczny i emocjonalny uczniów.
Wsparcie psychologiczne i edukacja specjalna z nowym wymiarem godzin
Nowy plan zakłada rozszerzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zwłaszcza w szkołach specjalnych. Uczniowie z umiarkowanymi lub znacznymi trudnościami rozwojowymi otrzymają:
- 4 godziny obowiązkowych zajęć tygodniowo,
- oraz minimum 6 godzin rewalidacji.
To krok w stronę większej inkluzywności i indywidualizacji nauczania.

Tydzień projektowy – nowy wymiar nauki
W każdej klasie IV–VIII (poza IV w pierwszym roku reformy) raz w roku odbędzie się tzw. tydzień projektowy. Uczniowie będą pracować nad międzyprzedmiotowymi projektami, bez tradycyjnych lekcji. Ma to rozwinąć ich kreatywność, współpracę i zdolność samodzielnego myślenia.
Kiedy startują zmiany?
Nowy plan nauczania wchodzi w życie 1 września 2026 roku. Do tego czasu szkoły mają czas na przygotowanie – zarówno logistyczne, jak i programowe. Reforma ma na celu unowocześnienie, uproszczenie i większe dostosowanie edukacji podstawowej do realiów XXI wieku.
Źródło zdjęć: Canva