W Parlamencie Europejskim pojawił się zaskakujący wniosek. Chodzi o potencjalne zmniejszenie maksymalnej wagi pojazdu dla prawa jazdy kategorii B do 1,8 tony. Zapoznaj się z najnowszymi szczegółami.
- Przewidywane zmiany w prawie jazdy: kto będzie musiał odbyć kurs ponownie w kategorii B?
- Jakie zmiany w kategorii B?
- “Nie wprowadzajcie zmian”: apel IRU
Przewidywane zmiany w prawie jazdy: kto będzie musiał odbyć kurs ponownie w kategorii B?
W Parlamencie Europejskim pojawił się zaskakujący wniosek. Chodzi o potencjalne zmniejszenie maksymalnej wagi pojazdu dla prawa jazdy kategorii B do 1,8 tony. Zapoznaj się z najnowszymi szczegółami.
Jakie zmiany w kategorii B?
Jak donosi portal 40ton.net, w Parlamencie Europejskim pojawił się projekt zmniejszenia dopuszczalnej masy pojazdu dla właścicieli prawa jazdy kategorii B. Obecnie wynosi ona 3,5 tony, a pomysłodawcy proponują obniżenie tego limitu do 1,8 tony. Dlaczego?
Według przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, głównym motywem tych zmian są kwestie ekologiczne. Redukcja maksymalnej masy pojazdu ma na celu zachęcenie posiadaczy prawa jazdy kategorii B do wyboru mniejszych, bardziej przyjaznych dla środowiska samochodów.
Kierowcy mieliby jednak inną opcję - zdobycie prawa jazdy kategorii B+, która miałaby wyższy limit masy pojazdu. Jednakże, aby uzyskać uprawnienia do prowadzenia pojazdów przekraczających 1,8 tony, konieczne byłoby przekwalifikowanie się i ukończenie specjalnego kursu.
To z kolei wywołuje obawy wśród zawodowych kierowców, takich jak kurierzy, którzy zależą na prowadzeniu cięższych pojazdów w celach zawodowych.
W związku z tym międzynarodowa organizacja przewoźników IRU podjęła starania i wystosowała apel do władz w Brukseli w tej sprawie.
“Nie wprowadzajcie zmian”: apel IRU
Międzynarodowa organizacja przewoźników IRU apeluje do władz w Brukseli o zachowanie obecnego limitu masy pojazdów.
Raluca Marian, Dyrektor ds. doradztwa UE w IRU, argumentuje, że wprowadzenie takich ograniczeń może niekorzystnie wpłynąć na aspekt ekologiczny i zniechęcić potencjalnych nabywców do wyboru samochodów elektrycznych, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Okazuje się, że samochody elektryczne, ze względu na swoją konstrukcję, są zwykle lżejsze niż ich tradycyjne odpowiedniki.
“Powodem coraz cięższych „elektryków” są, oczywiście, baterie, które – choć niewielkich rozmiarów – potrafią ważyć ok. 300 kg. Dla porównania, silnik spalinowy waży ok. 100 kg” - portal bankier.pl
Co interesujące, niedawno limit masy pojazdu został zwiększony właśnie dla samochodów elektrycznych. Wyższa dopuszczalna masa całkowita dotyczy pojazdów z alternatywnymi napędami, głównie samochodów elektrycznych, i wynosi teraz 4,25 tony.