Z badań wynika, że przeciętna para kłóci się ponad trzysta razy w ciągu roku. Nieporozumienia najczęściej dotyczą błahych i nieistotnych powodów, które z czasem urastają do rangi poważnych problemów. Wbrew pozorom kłótnie w związku nie zawsze są złym zjawiskiem. Jednak kłócić się także powinniśmy umieć.
Kłótnie w związkach
Kłótnie w związkach najczęściej wybuchają z drobnych i nieistotnych powodów. Ich lista jest naprawdę długa: praca, pieniądze, obowiązki domowe, rodzicielstwo, czy seks. Wbrew pozorom kłótnie w związku nie zawsze są złym zjawiskiem. Jednak pod warunkiem, że nauczymy się dochodzić do porozumienia i rozwiązywać problemy we właściwy sposób.
Jakie są funkcje kłótni?
Kłótnie to szybki i prosty sposób na wyrażenie emocji, takich jak gniew i złość oraz rozładowanie napięcia. Choć to niekonstruktywna metoda radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami, czasem nie można ich uniknąć.
Według ekspertów kłótnie w związku są lepsze, niż ich brak. Gdy się kłócimy pokazujemy, że zależy nam na drugiej osobie. Robimy to, aby coś zmienić, wyrazić emocje, uczucia, otworzyć się, pokazać i zakomunikować coś ważnego.
Jednak gdy do kłótni dochodzi coraz częściej, a w ich trakcie dzieją się takie rzeczy jak krytykowanie, poniżanie, wyzwiska, groźby, czy agresja, to bardzo łatwo mogą zniszczyć naszą relację.
Jak się kłócić?
Amerykański psycholog i mediator Marshall B. Rosenberg opracował metodę porozumiewania się bez przemocy. Polega ona otwartym wyrażaniu uczuć, potrzeb, życzeń swoich oraz rozmówcy, za pomocą odpowiednich komunikatów. To komunikaty oparte na empatii, których celem jest obserwowanie bez oceniania, rozpoznawanie i wyrażanie uczuć oraz związanych z nimi potrzeb, a także formułowanie próśb. To także szczere i otwarte wyrażanie siebie.
Ten sposób komunikacji w łatwy sposób może doprowadzić do pojednania i rozwiązania konfliktu, przy jednoczesnym, zauważeniu swoich emocji, reakcji i potrzeb. Pozwala na ograniczenie, a nawet całkowite wyeliminowanie przemocy i agresji podczas konfliktu.
Według autora teorii, konfliktom sprzyjają takie zachowania jak ocenianie, krytykowanie, porównywanie, obwinianie i zawstydzanie. Dlatego powinniśmy unikać ich za wszelką cenę podczas kłótni.