Sztuczki psychologiczne bardzo często znajdują swoje zastosowanie w marketingu. To właśnie dzięki nim jesteśmy zachęcani do różnego rodzaju zakupów lub skorzystania z usług. Każdy z nas chociaż raz w życiu poddał się takim sztuczkom. Takie też metody można również wykorzystać w życiu codziennym, kiedy staramy się coś osiągnąć. Jakie sztuczki warto zatem zastosować w poszczególnych sytuacjach?

Zapamiętaj imię

Kiedy znajdujemy się w nowym otoczeniu ciężko nam zapamiętać imiona nowych osób. Zazwyczaj bardziej skupiamy się na tym, aby przedstawić samego siebie, a później musimy ponownie zapytać o imię drugiej osoby. Ważne jest zatem, aby mimo wszystko poświęcić więcej uwagi na zapamiętanie imienia osoby, której się przedstawiamy. Wystarczy, że powtórzysz na głos dane imię, a dopiero wtedy wypowiesz swoje. Kiedy po kilkunastu minutach lub godzinie zwrócisz się do niej, używając imienia, to możesz mieć pewność, że dystans między wami bardzo się zmniejszy. Osoba zacznie być bardziej na ciebie otwarta, a ty zaczniesz czuć się bardziej komfortowo w otoczeniu.

 

Zaoferuj coś od siebie

Ta zasada sprawdza się w momencie, kiedy potrzebujemy czyjejś pomocy, ale nie mamy pewności, czy dana osoba się zgodzi. W takiej sytuacji dobrze jest najpierw dać coś od siebie. Może być to drobny prezent lub przysługa. Po tym, kiedy zapytamy o pomoc, dana osoba będzie mniej skłonna do odmowy.

 

Utrzymaj kontakt wzrokowy

Najczęściej sprawdza się podczas rozmowy, kiedy czujemy, że druga osoba kłamie. Wystarczy, że po prostu pozostaniesz w milczeniu i nie przerwiesz kontaktu wzrokowego. Taka postawa wprowadza w duży dyskomfort i zmusza drugą osobę do kontynuowania swojej wypowiedzi, a przy tym zacznie mówić prawdę.

 

Wystąpienie jako pierwszy lub ostatni

Ta metoda sprawdza się podczas wystąpień, kiedy zależy nam na tym, aby zostać zapamiętanym. Bardzo często widownia zapamiętuje najbardziej te osoby, których wystąpienie było pierwsze lub ostatnie. Pierwsze wystąpienie nie jest przysłonięte oczekiwaniami oraz każdy silnie skupia się na prezentowanej rzeczy. Ostatnie natomiast nie jest już przysłonięte kolejnymi, a więc lepiej utrwala się w pamięci.

 

Uwaga z komplementem

Często, kiedy musimy na coś zwrócić uwagę lub skrytykować, to skupiamy się jedynie na tych negatywnych aspektach. Jeśli zależy nam jednak, aby atmosfera nadal była miła, a relacja pozytywna, to warto dodać do swojej uwagi również komplement. W ten sposób zaznaczysz swoje zmartwienie, ale również okażesz swoje zadowolenie z innych cech.

 

Pozostań w ciszy

Ludzie reagują w sposób lustrzany na zachowania innych. Kiedy zatem ktoś się śmieje, to my również zaczynamy się śmiać. Kiedy jednak ktoś zaczyna krzyczeć, to także reagujemy złością. Aby jednak nie doprowadzać do kłótni i krzyków, to pozostań w ciszy i nie unoś głosu. Jeśli koniecznie musisz odpowiedzieć, to postaraj się zrobić to ze spokojnym i łagodnym głosem. W ten sposób twój rozmówca również zacznie zniżać ton, jako że nie spodziewał się od ciebie takiej reakcji.

 

Zejdź ze stawki

Zazwyczaj prosząc kogoś o pomoc lub przysługę przechodzimy od razu do konkretów. Spotyka się to jednak z różną reakcją, a więc jeśli bardzo ci zależy na czymś, to zacznij od czegoś większego, a następnie przejdź do mniejszej prośby. Przykład: potrzebujesz pożyczyć 200 złotych, ale obawiasz się, że druga osoba nie będzie chciała ci pomóc. W takiej sytuacji zacznij od poproszenia o 500 złotych. Jeśli osoba odmówi, to wspomnij o stawce, która w rzeczywistości cię interesuje. Wtedy dana osoba będzie chętniejsza do udzielenia pomocy.

 

Nie bój się komplementów

Nie ma nic lepszego od komplementów, kiedy zależy nam, aby być zaakceptowanym przez kogoś. Jeśli znajdujesz się w otoczeniu, gdzie chcesz, aby ktoś ciebie polubił lub szybko się otworzył na twoje towarzystwo, to nie zawahaj się skomplementować tej osoby. Pamiętaj jednak, że musi to być subtelne i nieprzesadzone!

Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img