Złość to jedna z podstawowych emocji, których bardzo często doświadczamy w życiu. Wiele osób nie potrafi radzić sobie z opanowaniem złości i bezpiecznym wyrażaniem gniewu. Poznaj sprawdzone sposoby na to, jak opanować ten stan.

Czym jest złość?

Złość to jedna z sześciu podstawowych emocji, w jakie wyposażyła nas natura. Według koncepcji psychologicznej Paula Ekmana, złość to krótkotrwała reakcja na konkretny bodziec. Wiąże się z dużym wzburzeniem i jest odpowiedzią na zagrożenie, przekroczenie naszych granic lub niekorzystną sytuację, w jakiej się znaleźliśmy. Złość możemy okazywać w różny sposób: agresywny (atak), pasywny (tłumienie) lub asertywny. Okazywanie złości jest cenną umiejętnością, którą warto posiadać.

Jak opanować złość?

Weź głęboki oddech

Jeśli czujesz narastającą złość, zatrzymaj się i weź głęboki oddech. Zamknij oczy i policz w myślach do 10. Zastanów się nad tym, co Cię wytrąciło z równowagi. Pamiętaj o spokojnym oddychaniu….

Nie tłum emocji

Tłumienie emocji i duszenie w sobie negatywnych uczuć jest bardzo szkodliwe. Negatywnie wpływa na naszą psychikę, relacje z innymi, a nawet na nasz stan zdrowia.

Wyżyj się

Jeśli czujesz, że wybuch jest już blisko…. Wyżyj się fizycznie! Idź na spacer, pobiegaj lub posprzątaj mieszkanie. To pomoże uspokoić umysł, wyciszyć się i opanować nerwy.

Przelej to na papier

Jeśli nie możesz wyrazić złości, postaraj się przelać ją na papier. Zapisz swoje emocje i uczucia, opisz sytuację, która Cię zdenerwowała. Przelej wszystkie swoje negatywne emocje na kartkę. Wyrzucenie z siebie złości, pomoże Ci się uspokoić.

Zrelaksuj się

Długotrwała złość może prowadzić do tego, że czujesz się wyczerpany, pokonany, pozbawiony sił i bezradny. To dobry moment na to, by się zrelaksować. Aromatyczna kąpiel z bąbelkami, masaż, lampka wina, coś słodkiego, rozluźniające ćwiczenia (pilates, joga) lub medytacja, pomogą Ci się uspokoić.

Naucz się wyrażać złość

Złość to naturalny stan, emocja potrzebna do zachowania równowagi psychicznej. To, że ją odczuwamy jest dla nas sygnałem ostrzegawczym, który informuje o naszych potrzebach lub oczekiwaniach. Najważniejsze jest, to żebyśmy nauczyli się odpowiednio ją wyrażać.

Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img