Ile ludzi, tyle osobowości i z pewnością każdy tego doświadczył. Bez względu na to, gdzie się znajdujemy, mamy do czynienia z różnymi ludźmi. Każdy z nas zatem miał do czynienia z osobą, która krzyczy, oburza się i dużo mówi, ale tak naprawdę nie ma ku temu żadnych powodów. Złoszczą się za wszystko i za nic, a osoby dookoła nich nie zawsze wiedzą, jak mają zareagować, a więc pozwalają na takie zachowanie. Przyszedł jednak moment, aby nauczyć się kilku prostych sposobów na zamknięcie niemiłym krzykaczom buzi!
- 1. Twoje zachowanie jest niemiłe, chciałbyś być tak traktowany?
- 2. Sprawia mi przykrość to, co mówisz.
- 3. Co chcesz zyskać tym zachowaniem?
- 4. Bardzo dziękuję
- 5. Kocham cię
- 6. Szanuję twoje zdanie
1. Twoje zachowanie jest niemiłe, chciałbyś być tak traktowany?
Takie pytanie daje szansę krzykaczowi na przemyślenie swoje zachowania. Bardzo często takie osoby nie widzą różnicy w byciu niemiłym a w byciu szczerym. Wydaje im się, że szczerość pozwala im na przekraczanie pewnych granic. Zadając takie pytanie, mają jednak szansę na analizę swojej postawy.
2. Sprawia mi przykrość to, co mówisz.
W takich sytuacjach nie zawsze chcemy pokazać swoją wrażliwość, ale odsłonięcie swoich emocji może być bardzo dobrym krokiem. Empatia sprawia, że dana osoba zaczyna się wycofywać i rozumieć, że jej słowa mogły kogoś zaboleć. W ten sposób zastanowi się dwa razy, zanim podniesie głos i powie o kilka słów za dużo.
3. Co chcesz zyskać tym zachowaniem?
Takie pytanie najlepiej sprawdza się w momencie, kiedy znajdujemy się w grupie. Bardzo ważne jest jednak, aby pozostać spokojnym, stanowczym i pewnym siebie. Reagowanie krzykiem jedynie podkręci krzykacza, a tego nie chcemy. Zadając takie pytanie, nie tylko uspokajamy daną osobę, ale dajemy jej możliwość na wybrnięcie z sytuacji i wyjaśnienie tego, co ma na myśli.
4. Bardzo dziękuję
Kto potrafi sprzeciwić się kulturze osobistej i uprzejmości? Nawet największy krzykacz nie zareaguje złością na wyraz wdzięczności. Nieraz mówi się, aby zło zwalczać dobrem i jest w tym prawda. Kiedy jesteśmy mili dla osoby, która jedynie rozsiewa złą energię, to automatycznie uspokaja się i zaprzestaje swoje działania.
5. Kocham cię
Jest to zwrot, który oczywiście możemy użyć do osób, które faktycznie kochamy i są nam bliskie. W ten sposób łagodzimy atmosferę i uspokajamy osobę, która tylko krzyczy i się złości. Czułość, wrażliwość i łagodność z pewnością zaskakują w takiej sytuacji, ale są też czymś, co dana osoba tak naprawdę potrzebuje.
6. Szanuję twoje zdanie
W ten sposób dajesz do zrozumienia, że akceptujesz opinię innych i nie chcesz za to atakować. Niektóre osoby poprzez krzyk i wrogie nastawienie starają się wyrazić siebie, bo boją się odrzucenia. Dzięki temu krzykacz zrozumie jednak, że przy tobie może na spokojnie przedstawiać swoje stanowisko, bez żadnych obaw.