Smutek, obniżony nastrój, osłabienie i ciągłe zmęczenie to niektóre z objawów wiosennego przesilenia. Dowiedz się, czym jest i jak sobie z nim radzić?

Czym jest przesilenie wiosenne?

Przesilenie wiosenne to okres między zakończeniem zimy, a rozpoczęciem wiosny. Występuje od marca do kwietnia i kończy wraz z nadejściem wiosny i ustabilizowaniem pogody. Przesilenie wiosenne trwa zazwyczaj kilka tygodni. Charakteryzuje się obniżonym nastrojem, smutkiem, rozdrażnieniem, zaburzeniami snu i apetytu oraz problemami ze zdrowiem fizycznym. Zwykle ma umiarkowany lub łagodny przebieg.

Jakie są objawy wiosennego przesilenia?

Poza obniżeniem nastroju, częstymi objawami przesilania wiosennego są osłabienie, brak chęci do życia i spadek odporności. Senność, ospałość i ciągłe zmęczenie lub rozdrażnienie i zdenerwowanie. Problemy z pamięcią, koncentracja i uczeniem się. Częste bóle głowy, mięśni i stawów, a także problemy sercowo-naczyniowe. Nasilone wypadanie włosów, łamliwość paznokci i problemy z cerą.

Jakie są przyczyny przesilenia wiosennego?

Główne przyczyny wiosennego przesilenia to częste zmiany pogodowe i skoki temperatury. Słoneczne, deszczowe, wietrzne dni występujące na zmianę, duże różnice temperatur, sprawiają, że wiele osób odczuwa w tym okresie osłabienie, zmęczenie i złe samopoczucie.

Szczególnie narażone na negatywne skutki wiosennego przesilenia są osoby wrażliwe zmiany pogodowe, te które chorują na nadciśnienie, reumatyzm lub astmę.

Jedną z przyczyn wiosennego przesilenia jest także zmniejszona ilość światła słonecznego. To powoduje zmniejszenie ilości wydzielania melatoniny i serotoniny przez organizm i może powodować zmiany hormonalne oraz prowadzić do wahań nastroju.

Ze względu zmieniające się warunki atmosferyczne, często niewłaściwe się ubieramy i narażamy na przegrzanie lub wychłodzenie. To z kolei może prowadzić do wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych.

Ten okres może być trudny ze względu na zmianę czasu z zimowego na letni. Przystosowanie się do tego oraz zbliżającej się nowej pory roku może niektórym zająć sporo czasu i sprawić problemy.

Jak poradzić sobie z wiosennym przesileniem?

Wiosenne przesilenie musimy przeczekać, objawy miną po kilku tygodniach. Jeśli chcemy zmniejszyć ich uciążliwość, warto zastosować się do poniższych rad.

Powinniśmy jak najwięcej się ruszać i często wychodzić na świeże powietrze. Regularna aktywność fizyczna poprawi nastrój i zapewni dobre samopoczucie.

Ważne jest utrzymywanie odpowiedniej diety, bogatej w świeże owoce i warzywa, chude mięso, ryby, nabiał, ziarna, orzechy i rośliny strączkowe. Jedz lekkie posiłki, spożywaj małe porcje 4-5 razy w ciągu dnia. Regularnie się nawadniaj i pij dużo wody.

Ogranicz używki: alkohol, kofeinę i papierosy.

Pamiętaj o przyjmowaniu witamin, zwłaszcza witaminy D3, która pomoże na niedobory światła słonecznego. Przyjmuj także magnez, żelazo, potas i cynk- które zmniejsza zmęczenie i osłabienie oraz poprawią funkcjonowanie układu odpornościowego.

Bardzo ważne jest wsparcie najbliższych, rodziny i przyjaciół. W razie uciążliwych objawów, warto skorzystać z pomocy psychologa lub terapeuty. Jeśli objawy nie mijają, skontaktuj się z lekarzem, który zleci wykonanie podstawowych badań oraz tych pod kątem zaburzeń tarczycy lub anemii.

Udostępnij:


Sklep

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

subscribe img