Ludzkie poznanie wyznaczają granice, ale ...
Ludzkie poznanie wyznaczają granice, ale nie wiemy, gdzie one leżą.
Być mówcą nauczonym myśl daremna, pusta:Nie z głowy, z serca idzie mowa złotousta.
Doświadczenie jest bardzo kosztowną szkołą, niemniej istnieją głupcy, którzy w żadnej innej niczego nie umieją się nauczyć.
Zawsze jestem gotów się uczyć,chociaż nie zawsze chcę, żeby mnie uczono.
Po pierwsze - uczyć się,po drugie - uczyć sięi po trzecie - uczyć się.
Dobry wychowawca, który nie wtłacza, a
wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata,
a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda,
a zapytuje, przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.
Doświadczenie nas uczy, że zawsze kto inny umiera.
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona.
Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą.
Tylko to dzieło czegoś jest warte,z którego człowiek może się poprawić i mądrości nauczyć.
Człowiek jest zwierzęciem mimetycznym, przenikniętym pasją naśladowania, która wpływa m.in. na procesy uczenia się. Mimetyzm ten nie oznacza jednak bezmyślnego naśladowania, lecz kreatywne kopiowanie „z błędami”. W efekcie proces rozprzestrzenia się inwencji, od którego skuteczności zależy, czy stanie się on innowacją, czyli faktem społecznym,
ma charakter twórczy.