Zła wiadomość jest taka, że te małe błędy robią dużą szkodę i są w stanie zniszczyć twój wizerunek w pracy. Dobra: łatwo ich uniknąć. Jak to zrobić?
- 1. Niefrasobliwość pocztowa
- 2. Zakładanie czarnej zbroi
- 3. Przedstawianie problemu bez rozwiązania
- 4. Pozowanie na osobę niezastąpioną
- 5. Trzymanie swojej pracy w tajemnicy
- 6. Noszenie pracoholizmu na sztandarach
- 7. Lekceważący stosunek do autopromocji
1. Niefrasobliwość pocztowa
Osoba, która wysyła bez opamiętania mnóstwo maili z przekonaniem, że pokaże dzięki temu swoją pracowitość, zamiast zrozumienia, może spotkać się z opinią, że ma za dużo wolnego czasu lub nie potrafi nim zarządzać.
Nieprzemyślane wysyłanie maili "do wiadomości" szefa może z kolei nie przypaść do gustu przełożonemu, który będzie dostawać niechcianą korespondencję. Robiąc tak pracujesz też na etykietę osoby niesamodzielnej, lękliwej.
Wskazówka
Zamiast wysyłać wiadomości - rozmawiaj! A jeśli już coś wymaga wysyłki maila pisz zwięźle i kieruj informacje do konkretnej osoby.
2. Zakładanie czarnej zbroi
Jesteś gotów oddać życie za pracę? Budujesz wizerunek silnego, idealnego i pozbawionego emocji? Przecież nie jesteś cyborgiem! W czarnej zbroi nie jesteś prawdziwy i nie wzbudzasz sympatii.
Wskazówka
Uświadom sobie, że nikt nie oczekuje od Ciebie, byś porzucił ludzką postać.
3. Przedstawianie problemu bez rozwiązania
Pracujesz wynajdując po drodze masę problemów. Tego się nie da, tamtego nie umiem, a tu niech szef zdecyduje. Nie wykazując inicjatywy pracujesz na etykietkę niekompetentnego, biernego. Trzeba Cię prowadzić za rękę. Zamiast rozwiązywać problemy, w końcu sam stajesz się jednym z nich.
Wskazówka
Spróbuj, podaj przykładowe rozwiązanie, nie bój się, że pomysł zostanie odrzucony. Nawet jeśli tak, to pokażesz, że spróbowałeś, zamiast tylko trąbić o "usterkach".
4. Pozowanie na osobę niezastąpioną
Osoba, która chce robić wrażenie niezastąpionej, zwykle wykonuje pracę więcej niż jednej osoby. Zaharowuje siebie i innych. Nie potrafi stawiać szefowi granic. Zarzuca się ją najbardziej niewdzięcznymi obowiązkami. To może prowadzić tylko do jednego... nie - nie do awansu! Do wypalenia zawodowego!
Wskazówka
Uświadom sobie, że dajesz się wykorzystywać. Im częściej to robisz, tym mniejszy szacunek mają do Ciebie szef oraz współpracownicy.
5. Trzymanie swojej pracy w tajemnicy
Ukrywanie swoich zasług i usuwanie ich w cień to poważny błąd. Przełożeni powinni wiedzieć o naszych sukcesach, działaniach... Nie chodzi o to, by biegać do szefa i trąbić mu o wszystkim i zamęczać szczegółami, ale o prosty przekaz informacji.
Wskazówka
Sukcesy pracowników to także sukcesy szefa. Mów o nich.
6. Noszenie pracoholizmu na sztandarach
Przemęczony pracownik jest nieefektywny. Jeśli myślisz, że chwalenie się, że o 4 rano kończyłeś projekt, albo wysyłasz jakieś tabelki w niedzielę w południe, albo rezygnujesz z rozmów z kolegami w pracy bo "się nie wyrabiasz", to znaczy tylko jedno - jesteś niezorganizowany, masz nadmiar obowiązków i nie potrafisz delegować zadań. A myślałeś, że jesteś bohaterem?
Wskazówka
Jeśli jesteś przepracowany, nie rób z tego powodu do dumy, tylko idź do szefa i poproś o wsparcie. Jeśli tego nie zrobisz, coś w końcu możesz zawalić.
7. Lekceważący stosunek do autopromocji
Nie dbasz o swój wizerunek, bo jesteś przekonany, że wystarczą Twoje kompetencje i wykonana praca? Wiedz, że coraz więcej szefów ocenia pracowników przez pryzmat umiejętnosci do kształtowania własnej marki.
Wskazówka
Pesonal branding, czyli nasz wizerunek, został uznany za 1 z 10 najważniejszych trendów mających wpływ na naszą pracę zawodową. Nie musisz od razu uprawiać autopromocji. Postaraj się przynajmniej nie popełniać błędów, które mogą okazać się wizerunkowym strzałem w kolano.
Na podstawie Magazynu Coaching
+