Te metody nauczania powoli odchodzą do lamusa!

Zmiana w sposobie weryfikacji, czyli sprawdzania wiedzy uczniów to temat, który budzi wiele emocji nie tylko wśród pedagogów i ekspertów zajmujących się edukacją, a także rodziców. Metody tradycyjne, takie jak odpytywanie uczniów przy tablicy czy niezapowiedziane kartkówki, są coraz częściej poddawane krytyce. Dr. Marzena Żylińska, specjalistka ds. dydaktyki i autorka książek o dydaktyce, wskazuje na potrzebę pozytywnych zmian w sposobie sprawdzania wiedzy uczniów.

Dr Marzena Żylińska jest autorką książek o dydaktyce, właścicielka firmy szkoleniowej, która edykuje w sposobie wlasciwie nauczania innych. Eskpertka czesto dzieli się swoją wiedzą także w sieci, a idealnym narzędziem do tego są między innymi media społecznościowe.

Na jednym z nagrań, które zamiesciła w sieci dr. Żylińska, podreśla, że odpytywanie uczniów przy tablicy to metoda, która traci na popularności. Niestety, nie zawsze jest ona efektywnym narzędziem weryfikacji wiedzy ucznia. Wielokrotne zadawanie pytań przed kolegami z klasy nie zawsze dostarcza wiarygodnych informacji na temat poziomu wiedzy ucznia.

W jednym z filmów dr. Żylińska podjęła temat odpytywania uczniów przy tablicy. Specjalistka ds. edukacji podkreśla, że takie powtarzanie materiału może być mało efektywne i nie sprzyja nauce. Warto zadawać sobie pytanie, czy to, co robimy na lekcji, rzeczywiście przyczynia się do rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów.

Odpytywanie pod tablicą to taki martwy moment lekcji. Jeden stoi i odpowiada, a reszta nie uczy się w tym czasie niczego nowego. Są uczniowie, którzy powiedzą to co umieją, ale są i tacy, dla których ta sytuacja jest tak stresująca, że nie potrafią powiedzieć tego, co umieją – przekonuje Żylińska

Odejście od kartkówek i pytania przy tablicy

Alternatywą dla tradycyjnych metod weryfikacji wiedzy mogą być bardziej kreatywne podejścia. Dr. Żylińska sugeruje, że odejście od tradycyjnych sposobów sprawdzania wiedzy, takich jak niezapowiedziane kartkówki, może przynieść pozytywne efekty. Zamiast tego nauczyciele mogą stawiać na motywowanie uczniów do nauki poprzez ciekawe zajęcia i praktyczne ćwiczenia.

Warto zauważyć, że każdy uczeń jest inny, a indywidualne podejście do nauki może przynosić lepsze efekty. Dlatego nauczyciele powinni szukać takich rozwiązań, które będą odpowiednie dla konkretnych uczniów, klas i szkół. Dążenie do tego, aby nauczanie było bardziej atrakcyjne i pozbawione stresu, może przynosić pozytywne efekty i sprzyjać rozwojowi wiedzy i umiejętności uczniów.

Zmiana w sposobie weryfikacji wiedzy to wyzwanie, które wymaga kreatywnego podejścia. Ostatecznie celem nauczania powinno być zachęcenie dzieci do rozwoju, nauki i odkrywania nowych rzeczy.

Zobacz także: Szybsza i skuteczniejsza nauka, czyli technika Richarda Feynmana. Poznaj 4 kroki

Udostępnij: