Nowa wersja taryfikatora punktów karnych, zmiany w zasadach ich redukcji oraz nowe przepisy dotyczące zatrzymywania prawa jazdy to tylko niektóre z zaostrzonych regulacji dla kierowców nad którymi pracuje ministerstwo infrastruktury. Od kiedy zmiany wejdą w życie?
- Zmiany w przepisach dla kierowców
- Za co można stracić prawo jazdy?
- Zaostrzenie przepisów dotyczących zatrzymywania prawa jazdy poza terenem zabudowanym
- Jaki jest powód wprowadzenia takich zmian?
- Nowe przepisy zaskoczą kierowców
- Kiedy zmiany wejdą w życie?
Celem reformy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie liczby wypadków. Jednak to nie jedyne zmiany, które nas czekają.
Zmiany w przepisach dla kierowców
Kierowcy mogą spodziewać się gruntownych zmian w systemie karania za naruszanie przepisów drogowych, przygotowywanych przez Ministerstwo Infrastruktury. Nowa reforma przewiduje szereg środków mających na celu surowe konsekwencje dla osób łamiących przepisy.
ZOBACZ TAKŻE: Rząd zabierze Polakom nawet 1000 złotych z pensji!
Planowane są m.in. nowe zasady dotyczące odejmowania punktów karnych oraz aktualizacje w zakresie procedur zatrzymywania prawa jazdy.
Jedną z kluczowych propozycji jest wprowadzenie kar za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza obszarem zabudowanym.
Za co można stracić prawo jazdy?
Jak powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury zmiany mają dotyczyć również redukcji punktów karnych. Według niego nie wszystkie nazbierane punkty za wykroczenia będą podlegały kasowaniu.
Musimy wziąć się za redukcję punktów karnych. Poprosiłem o analizę, czy nie warto ograniczyć te kursy redukujące punkty karne. Teza jest taka: Nie za każde wykroczenie będzie można redukować punkty karne – powiedział minister infrastruktury
Rzecznik rządu przedstawił zestawienie konkretnych wykroczeń, na które planowane jest zniesienie możliwości kasowania punktów karnych, dotyczących między innymi:
-
Rażące przekroczenie prędkości (aktualnie za przekroczenie od 51 km/h do ponad 70 km/h grozi od 13 do 15 punktów karnych oraz mandat do 2500 zł; w przypadku recydywy do 5000 zł).
-
Wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej (obecnie karane 5 punktami karnymi oraz mandatem od 1000 zł; w recydywie do 2000 zł).
-
Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych (aktualnie za to wykroczenie grozi 15 punktów karnych oraz mandat w wysokości 1500 zł; w recydywie do 3000 zł).
Nie ma mowy, żeby za te wykroczenia redukować punkty. Myślimy także o rozszerzeniu tego w innych obszarach. Zastanawiamy się również nad wydłużeniem okresu ważności punktów karnych. Natomiast musi to być uczynione profesjonalnie – podkreślił Dariusz Klimczak
Minister odniósł się do decyzji rządu PiS dotyczących przywrócenia możliwości kasowania 6 punktów karnych przez kursy reedukacyjne oraz skrócenia ważności punktów z dwóch lat do jednego roku jako "wyborcze prezenty". Zdaniem ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem drogowym, te zmiany w przepisach przyczyniły się do znacznego wzrostu liczby wypadków o prawie 5800 zdarzeń w porównaniu do poprzedniego roku w pierwszym kwartale.
Zaostrzenie przepisów dotyczących zatrzymywania prawa jazdy poza terenem zabudowanym
Ministerstwo intensywnie pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zawieszania prawa jazdy. Planowane zmiany mają na celu dostosowanie kar za wykroczenia drogowe, co może wpłynąć na zaostrzenie konsekwencji dla kierowców łamiących przepisy.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) zarekomendowała rozszerzenie obowiązku zatrzymywania prawa jazdy na okres 3 miesięcy za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną na danym obszarze o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym – powiedziała dla dziennik.pl Anna Szumańska
Jaki jest powód wprowadzenia takich zmian?
Resort tłumaczy wprowadzenie surowszych kar statystykami, z których wynika, że ponad 90% wypadków ze skutkami śmiertelnymi miało miejsce na dwukierunkowych drogach jednojezdniowych.
Dodatkowo, w 2023 roku nadmierne przyspieszenie było głównym czynnikiem w 35% przypadków śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.
Dlatego też prace ministerstwa i KRBRD skupiają się na poprawie zarządzania prędkością na takich drogach oraz wyeliminowaniu z ruchu drogowego kierowców, którzy dokonują najcięższych wykroczeń, w tym m.in. przekraczają dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h – podkreśliła Szumańska
Nowe przepisy zaskoczą kierowców
Planowane są istotne zmiany w przepisach dotyczących kar za najpoważniejsze wykroczenia drogowe, takie jak:
-
Zniesienie możliwości kasowania punktów karnych za najcięższe wykroczenia, w tym za rażące przekroczenie prędkości od 51 do ponad 70 km/h, wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej czy wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych i na przejściu. Przy czym ministerstwo zastrzega sobie możliwość rozszerzenia katalogu;
-
Wydłużenie ważności punktów karnych. Po zmianie zasad przez poprzedni rząd dziś punkty karne widnieją przez rok. Wcześniej obciążały konto kierowcy przez 2 lata o daty opłacenia mandatu;
-
Utrata prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.
Powyższe spowodują też zmiany zapisów w taryfikatorze punktów karnych.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Nowe przepisy dotyczące zaostrzenia kar dla kierowców będą wkrótce wdrażane po przeprowadzeniu procesu legislacyjnego i wprowadzeniu zmian do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Minister Klimczak zapewnił, że w jego resorcie nie będzie zwłoki w tej sprawie. Oczekuje się, że ostrzejsze kary dla kierowców mogą wejść w życie już w nadchodzących miesiącach.
Nie chciałbym, żeby ten przepis czekał na wdrożenie w życie, i chcę, by jak najszybciej trafił na obrady rządu, a następnie do parlamentu. Jestem przekonany, że stanie się to jeszcze w tym roku– powiedział minister Klimczak