Zbliża się możliwa rewolucja w organizacji zajęć szkolnych, która może wpłynąć na codzienne życie uczniów i nauczycieli. Planowane zmiany zakładają przesunięcie początku lekcji o godzinę w porównaniu do dotychczasowego harmonogramu. Czy lekcje będą zaczynały się od godziny 9?
- Jakie efekty ma przynieść zmiana godzin?
- Czy lekcje będą rozpoczynały się o 9?
- Jak wygląda to w innych państwach?
Taka inicjatywa budzi wiele emocji i dyskusji wśród społeczności szkolnej oraz rodziców. Czy przesunięcie godziny rozpoczęcia zajęć przyniesie oczekiwane korzyści? Jakie będą potencjalne wyzwania związane z tą zmianą?
Jakie efekty ma przynieść zmiana godzin?
Wczesne rozpoczynanie zajęć szkolnych staje się nie tylko męczącym doświadczeniem dla nastolatków w okresie dojrzewania, ale również źródłem stresu i konfliktów w rodzinach.
ZOBACZ TAKŻE: Od lipca wzrasta opłata za żłobek! Na jesień będzie jeszcze drożej?
Badania wskazują, że przeciwnie do oczekiwań, wpływa to negatywnie na efektywność edukacji.
Wiele młodzieży przychodzi do szkoły wcześnie rano, będąc jeszcze w stanie półsenności, co często prowadzi do obniżonej koncentracji i nastroju.
Jest to związane z naturalnymi zmianami hormonalnymi w okresie dorastania, które powodują, że młodzież zasypia później, a jednocześnie potrzebuje więcej snu.
Przesunięcie godziny rozpoczęcia zajęć o godzinę do przodu może skutecznie temu przeciwdziałać.
Czy lekcje będą rozpoczynały się o 9?
Prof. dr hab. Marc Kleinknecht, badacz zajmujący się edukacją z Uniwersytetu w Lüneburgu, podkreśla istotę snu wśród nastolatków na podstawie swoich najnowszych badań. Jego wnioski są jednoznaczne: szkoły powinny rozpoczynać zajęcia dopiero o godzinie 9 rano.
Zmiany w zachowaniu podczas snu u nastolatków w porównaniu z dzieciństwem. Później chodzą spać, ale nadal potrzebują dużo snu – wyjaśnia ekspert ds. edukacji szkolnej i rozwoju
Według jego badań, często nastolatki nie są wystarczająco wypoczęte na początku dnia szkolnego, co negatywnie wpływa na ich produktywność i zdolność koncentracji.
Jak wygląda to w innych państwach?
W niektórych krajach już wprowadzono analogiczne zmiany w organizacji rozpoczęcia lekcji.
Na przykład w Portugalii, Hiszpanii i Anglii wielu uczniów zaczyna zajęcia dopiero o godzinie 9:00 rano, podobnie jak w Holandii i Irlandii, gdzie w wielu miejscach pierwszy dzwonek zabrzmi o 8:45.
Natomiast w Belgii, Francji i Włoszech typowy czas rozpoczęcia zajęć to godzina 8:30.
René Mounajed, prezes stowarzyszenia zarządzającego szkołami w Dolnej Saksonii, podkreśla, że jednym z powodów opóźnienia wprowadzenia podobnych zmian w Niemczech jest zależność od lokalnych transportów publicznych.
Jednak przykłady innych krajów pokazują, że dostosowanie godzin rozpoczęcia zajęć do naturalnych potrzeb biologicznych młodzieży jest możliwe i przynosi pozytywne efekty.