Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące opon. Co kierowcy powinni wiedzieć?
- Nowe wytyczne dotyczące zużytych opon
- Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
- Co nowe przepisy oznaczają dla kierowców?
Zmiany, jakich chce UE mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenie wpływu przemysłu oponiarskiego na środowisko. Zgodnie z nowymi regulacjami, także zużyte opony będą musiały spełniać surowe normy dotyczące skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni, podobnie jak opony nowe.
Nowe wytyczne dotyczące zużytych opon
Nowe przepisy Unii Europejskiej wprowadzają kluczową zmianę w regulacjach dotyczących opon.
ZOBACZ TAKŻE: Już nie wyrzucisz ubrań do kosza? Rewolucja w segregowaniu odpadów!
Zgodnie z nowymi zasadami, opony zużyte do minimalnej głębokości bieżnika 1,6 mm będą musiały utrzymać te same właściwości hamowania na mokrej nawierzchni co ich fabrycznie nowe odpowiedniki.
Celem tej regulacji jest zarówno zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, jak i zmniejszenie emisji CO2 oraz zużycia surowców.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez TVN Turbo w programie "Raport", nowe wytyczne mają sprawić, że opony będą musiały zachować swoje właściwości na dłużej.
Nawet przy mocno zużytym bieżniku, kierowcy będą mogli liczyć na bezpieczną jazdę w trudnych warunkach pogodowych.
Inicjatywa ta ma również na celu zmniejszenie ilości produkowanych i utylizowanych opon, co przełoży się na mniejszy wpływ na środowisko naturalne.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Jak wynika z wypowiedzi Małgorzaty Krawczyk z firmy Eko Gum S.C., kierowcy bardzo rzadko sprawdzają stan swoich opon w samochodach. O tym temacie nie pamiętają zwłaszcza w okresie letnim.
Na okres letni ludzie w ogóle nie reagują na wysokość bieżnika (...). Jeżeli mówimy o zimie, tutaj już słuchają, jak się mówi do nich, że tu poniżej ogranicznika ta opona się nie nadaje, bo musi mieć minimum 4 milimetry – stwierdziła Małgorzata Krawczyk
Nowe przepisy wymagają, aby opony, nawet przy minimalnej głębokości bieżnika, zachowywały odpowiednie parametry jazdy i hamowania.
Testy hamowania na mokrej nawierzchni będą odbywać się w specyficznych warunkach, od 80 do 20 km/h na nawierzchni pokrytej 1-milimetrową warstwą wody.
Mimo to, niektórzy specjaliści mają wątpliwości, czy opony z tak niskim bieżnikiem będą w stanie zapewnić odpowiednią przyczepność, zwłaszcza w bardziej wymagających warunkach pogodowych.
Co nowe przepisy oznaczają dla kierowców?
W głównej mierze nowe przepisy mają się przyczynić do poprawy bezpieczeństwa kierowców. Pomimo tego, iż opona będzie już w jakiejś części zużyta, to i tak kierowcy będą mieć pewność utrzyma odpowiednie parametry jazdy.
Niezależnie od tego, czy bieżnik ma 3 milimetry, czy 2 milimetry, czy 1,5 milimetra, to ona rzeczywiście powinna się zachowywać tak samo – powiedział Bartosz Ławski z overdrive.com.pl
Bardziej doświadczeni kierowcy, którzy dużo podróżują i preferują dynamiczną jazdę, mogą nie uznać nowych regulacji za korzystne. Tacy użytkownicy dróg i tak będą wymieniać opony wcześniej, zanim bieżnik osiągnie dopuszczalne minimum, stawiając na maksymalne bezpieczeństwo i wydajność.
Co najmniej 3-4 milimetry bieżnika w oponach letnich to minimum, a dla zimowych opon ten limit to co najmniej 4-5 milimetrów – podkreślił Mikołaj Marczyk, kierowca rajdowy
Dla wielu kierowców wprowadzenie nowych regulacji może skutkować wydłużeniem okresu użytkowania opon, co według szacunków pozwoli zaoszczędzić nawet 128 milionów opon rocznie.
Istnieją jednak obawy, że ceny opon mogą wzrosnąć, a niektórzy eksperci z TVN Turbo przewidują, że mogą osiągnąć nawet 30-procentowy wzrost.
Źródło zdjęć: Canva