Black Friday- jak nie dać się oszukać podczas zakupowego szaleństwa?

Black Friday, czyli wielkie zakupowe szaleństwo przed nami. Polacy chętnie korzystają z wyprzedaży i kupują sprzęty RTV, AGD, ubrania, czy kosmetyki w promocyjnych cenach. Czy jednak to zawsze się opłaca? Podpowiadamy, jak nie dać się oszukać i uniknąć najczęstszych pułapek podczas czarnego piątku!

    Zakupowe szaleństwo w Black Friday

    Black Friday to dzień wielkich wyprzedaży, który otwiera sezon na świąteczne zakupy. Ma miejsce co roku pod koniec listopada, a dokładniej w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. W tym roku przypada 25 listopada.

    Największą popularnością cieszy się w Stanach Zjednoczonych, gdzie okazje są naprawdę kuszące, a klienci często ustawiają się w wielogodzinnych kolejkach jeszcze przed otwarciem sklepów, żeby upolować sprzęty po bardzo obniżonych cenach. W Polsce skala tego zjawiska jest znacznie mniejsza, jednak wiele sklepów i firm w tym dniu organizuje wyprzedaże, a klienci mogą liczyć na tańsze zakupy.

    Czy to się w ogóle opłaca?

    Wielu konsumentów skarży się jednak, że wyprzedaże organizowane przez niektóre sklepy bywają oszustwem, a oszczędności na zakupach są pozorne.

    Wiadomo, że sklepy robią wszystko, by przyciągnąć klientów. Stosują wobec nich wiele psychologicznych sztuczek, jak na przykład regułę niedostępności, która daje poczucie przynależności do elitarnego grona. Ma sprawić, że poczują się wyjątkowi i lepsi.. i zwykle działa. Inne marki stosują „promocje do wyczerpania zapasów” lub wręcz przeciwnie, przedłużają je na „Black Weekend”, czy Black Week”. To nie wszystko!

    Wiele skarg od konsumentów do UOKiK

    Według informacji UOKiK, klienci co roku wnoszą wiele skarg dotyczących promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Choć sztuczne podwyższanie cen przed zapowiadanymi promocjami jest zakazane, takie praktyki wciąż się zdarzają.

    Klienci skarżą się m.in. na żonglowanie cenami, czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by obniżyć je w Black Friday. Konsumenci zwracają też uwagę na niejasne naliczanie rabatów, tworzenie promocyjnych przynęt, czy anulowanie opłaconych zamówień w sklepach internetowych lub problemy ze zwrotami, czy reklamacjami zakupionych towarów

    O tym warto pamiętać w Black Friday!

    Zanim damy się ponieść zakupowemu szaleństwu, warto zastanowić się, czy rzeczywiście potrzebujemy wszystkich rzeczy, które zamierzamy kupić.

    Warto również pamiętać o swoich prawach. Klienci zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i na stronach internetowych mają prawo do reklamacji zakupionego towaru.

    Produkt kupiony przez Internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Natomiast zwrot zakupu w sklepie stacjonarnym będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy.

    ZOBACZ TAKŻE: Do jakiego wieku dzieci powinny wierzyć w Świętego Mikołaja?

    Udostępnij: